02
maart
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi in het fiscale jaar 2011: records voor omzet, afleveringen en winst

Rupert Stadler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG: “Nooit eerder wisten we het aantal afleveringen in een jaar zo sterk te verhogen ten opzichte van het jaar ervoor. 2011 was het meest succesvolle jaar in de historie van ons bedrijf. Daarop willen in 2012 graag voortborduren en daarbij sterker groeien dan de markt als geheel.” Experts verwachten dat de wereldwijde markt voor auto’s in 2012 met circa 4% zal groeien.



Recordjaar op alle fronten

Audi leverde in 2011 in totaal 1.302.659 auto’s af, een stijging van 19,2% ten opzichte van 2010 (1.092.411 afleveringen). De omzet bedroeg 44,1 miljard euro tegen 35,4 miljard euro in 2010, een stijging van 24,4%. De operationele winst steeg zelfs met meer dan 60% tot 5,3 miljard euro (2010: 3,3 miljard). De operationele return on sales steeg van 9,4% in 2010 tot 12,1% in het afgelopen jaar. Met deze recordcijfers behoort Audi tot de meest winstgevende autoconcerns.



Hoogwaardige modelmix als succesfactor


Naast de volumestijging heeft ook een nog hoogwaardiger modelmix een positieve invloed gehad op de omzet- en winstontwikkeling. Zo steeg het omzetaandeel van de  Audi A6, A7, A8 en Q7 (het luxe C- en D-segment) van 25% in 2009 tot 38% in 2011. Met de introductie van de A1 bouwde Audi zijn gamma ook succesvol verder uit in  het compacte segment.



Gunstige kostenontwikkeling, recordwinst voor belastingen

De kosten van sales, distributie en administratie stegen dankzij optimaliseringen van processen en kosten minder sterk dan de omzet. Naast de hogere omzetkwaliteit zijn de verbeterde kostenstructuren dan ook een belangrijke factor in de positieve winstontwikkeling.

Het financieringsresultaat steeg van 293 miljoen euro in 2010 tot 692 miljoen euro in 2011. Daardoor kwam de winst voor belastingen uit op een nieuw recordniveau: meer dan 6 miljard euro. Dit betekent een stijging van 66% ten opzichte van 2010 (3,6 miljard euro).

De return on sales steeg in 2011 tot 13,7%, in 2010 was dat nog 10,3%. De return on investment steeg van 24,7% in 2010 tot 35,4%.

Als dank voor hun inzet en toewijding ontvangen alle Duitse werknemers van Audi een bonus van gemiddeld € 8.251.



De blik op 2012

Ervan uitgaande dat de economische situatie niet wezenlijk verandert, streeft Audi in 2012 naar een operationele winst op hetzelfde niveau als in recordjaar 2011. De attractieve en jonge productlijn zal ongetwijfeld een positieve invloed op het resultaat hebben. Audi volgt al jaren en strategie waarbij duurzame en kwalitatieve groei de belangrijkste factoren zijn. Audi zet die lijn voort met bijvoorbeeld de succesvolle introducties van de Q3 en A6. Bovendien presenteert Audi nog dit jaar 18 nieuwe modellen – van A1 Sportback tot de nieuwe A3.



Investeringen van 13 miljard euro

In de periode van 2012 tot en met 2016 heeft Audi een investeringsprogramma ter grootte van 13 miljard euro gepland. Zo wordt de fabriek in het Hongaarse Györ uitgebreid tot een volwaardige productiefaciliteit. In deze fabriek zal een nieuwe telg van de A3-familie geproduceerd worden.

In Duitsland staan investeringen ter hoogte van circa 8 miljard euro op de planning voor de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm. De focus ligt daarbij op nieuwe producten en technische innovaties.

In China wordt de productiecapaciteit van Audi verder uitgebreid. Dit gebeurt in het kader van de joint venture FAW-Volkswagen Automotive Company Ltd. In aanvulling op de fabriek in Changchun (Noord  China) bouwt Audi ook een productiefaciliteit in Foshan, in het zuiden van China. De productie daar gaat in 2013 van start.

In 2012 verwacht Audi in Duitsland 1.200 nieuwe specialisten aan te nemen. De nieuwe personeelsleden zullen zich vooral richten op toekomstgeoriënteerde terreinen als lichtgewicht constructie en elektrische mobiliteit.