11
mei
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi in Duits platform elektrische mobiliteit

Audi zet flink in op de toekomst van de mobiliteit. Rond de jaarwisseling verschijnt de Q5 hybrid als eerste Audi met een combinatie van benzine- en elektromotor. De A8 hybrid, die met een CO2-uitstoot van 144 gram een nieuwe maatstaf in de topklasse zet, beleefde zijn debuut als studiemodel in Genève, net als de A1 e-tron. Eind 2012 brengt Audi een kleine serie van die e-tron op de markt.

“Onze klanten zullen in de toekomst uit een steeds breder aanbod van aandrijfvormen kunnen kiezen”, aldus Rupert Stadler, bestuursvoorzitter bij Audi AG. “We zullen het aanbod van efficiënte TDI- en FSI-techniek aanvullen met elektrische aandrijving, om voor elke mobiliteitsvraag een passend antwoord klaar te hebben. Daaronder vallen hybridetechniek en in de toekomst ook het volledig elektrisch rijden.” Bij dit alles zal de naamgeving e-tron een belangrijke rol spelen. Stadler: “Net zoals de naam quattro synoniem staat voor vierwielaandrijving, zal e-tron Audi’s merknaam voor E-mobiliteit worden.”

Bij het toepassen van alternatieve aandrijfvormen volgt Audi de strategie om elke vorm van technologie per model en markt af te stemmen en daarmee aan de specifieke wensen van de klanten te voldoen.

“De hybride zoals we die nu hebben ontwikkeld, is in eerste instantie bedoeld om het verbruik te reduceren. In navolging daarop zal de plug-in-hybride zijn nut bewijzen op plaatsen waar het wenselijk is om grotere afstanden puur elektrisch te kunnen rijden, in combinatie met een verbrandingsmotor”, aldus Michael Dick, bestuursvoorzitter technische ontwikkeling bij Audi AG.

“De elektrische auto bewijst zich vooral in stedelijke gebieden, waar de regelgeving rond emissievrij rijden steeds strenger zal worden”, zegt Dick. Naast hybrides en elektrische auto’s zet Audi ook in op de brandstofcel en waterstof als energievorm.

Audi investeert jaarlijks rond twee miljard euro in ontwikkelingsprojecten. Centraal daarbij staat de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor en wat daarmee samenhangt. Elektrische mobiliteit is eveneens een speerpunt.


Projecthaus e-performance


Via een strategische bundeling van alle activiteiten in de vorm van het ‘Projecthaus e-performance’, etaleert Audi alles rond het thema elektrisch rijden. Verder bestaat sinds het najaar van 2009 het gelijknamige ontwikkelingsproject e-performance. Hierin werkt een team van Audi-ingenieurs en wetenschappers van diverse hogescholen aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe elektrische auto. Van de carrosserie en de accu’s tot aan de besturingselektronica.


Detroit Showcar Audi e-tron


Tijdens de autoshow in Detroit, begin 2010, presenteerde Audi de e-tron als studiemodel. Deze compacte sportwagen weegt slechts 1.350 kg, wat mede te danken is aan de toepassing van het Audi Space frame en lithium-ion-batterijen. De twee elektromotoren leveren een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk en de actieradius bedraagt 250 km. De acceleratie van 0-100 km/h neemt niet meer dan 5,9 seconden in beslag. Het accupakket is via een normaal stopcontact oplaadbaar.


Audi e-tron (IAA 2009)


Op de IAA in Frankfurt verraste Audi de wereld met de e-tron, een volledig elektrisch aangedreven supersportwagen. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor, waarmee de e-tron een echte quattro is. De motoren leveren een gezamenlijk vermogen van 230 kW/313 pk, om over het koppel van 4.500 Nm nog maar te zwijgen. De Audi e-tron spurt in 4,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 42,4 kWh, goed voor een actieradius van 248 kilometer.


Audi A1 e-tron (Genève 2010)


De A1 e-tron is een Mega City Vehicle (MCV). Net als zijn sportieve broer heeft ook deze auto elektrische aandrijving. De actieradius in stadsverkeer<