10
december
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi in 2010 in DTM en nieuwe sportwagenserie

“In 2009 heeft het merk Audi het honderdjarig bestaan gevierd en ons autosport-team heeft met de succesvolle titelverdediging in de DTM voor een heel fraai verjaardagscadeau gezorgd”, zei Rupert Stadler, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG. “Audi Sport staat al 30 jaar voor succes in de autosport, successen die voor de ontwikkeling van het merk Audi van groot belang zijn.”


Nauwe band met serieproductie



Ook in 2010 kiest Audi voor raceklasses waarin een nauwe band met de serieproductie bestaat: de DTM met de populaire Audi A4, het klantensportprogramma met de Audi R8 LMS - die in zijn eerste seizoen meteen succesvol was - en de sportprototypes met de Audi R15 TDI. Deze sportwagen voor lange-afstandsraces werd vooral op het punt van de aërodynamica verder verbeterd. Intern wordt de nieuwe auto bij Audi Sport aangeduid als ‘R15 plus’.


Kraamkamer voor alternatieve aandrijvingen en technologieën



Met name de deelname in de raceklasse voor sportprototypes is voor Audi belangrijk, omdat in deze categorie alternatieve aandrijfconcepten en technologieën kunnen worden ingezet. “In 2001 hebben we in Le Mans voor het eerst een TFSI-motor gebruikt, die bij Audi in de serieproductie inmiddels gemeengoed is geworden”, zegt Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “In 2006 was Audi de eerste fabrikant ter wereld die de 24 Uur van Le Mans won met een diesel. En ook in de toekomst zullen we onze raceauto’s in de LMP1-klasse voor prototypes gebruiken om nieuwe, innovatieve technologieën te testen en onze ‘Voorsprong door techniek’ ook op het circuit tot uiting te laten komen. Daarom verheugt het ons zeer dat de Automobile Club de l’Ouest (ACO) volgend jaar voor het eerst een internationale serie voor LMP1-auto’s organiseert. We zijn ervan overtuigd dat deze technisch zeer interessante autosportklasse een grote toekomst heeft en goed in deze tijd past.”


Première van de Le Mans Intercontinental Cup



De zogeheten ‘Le Mans Intercontinental Cup’ bestaat uit de belangrijkste wedstrijden van de Le Mans Series in Europa, de Verenigde Staten en Azië en moet de grote tijden van het vroeger legendarische wereldkampioenschap voor merken doen herleven. In het debuutseizoen 2010 tellen de 1000-kilometerrace op Silverstone in Groot-Brittannië, de ‘Petit Le Mans’-race op het Amerikaanse circuit van Road Atlanta en een race in Azië mee voor het klassement. In 2011 wordt het programma verder uitgebreid.


Audi neemt in 2010 met twee Audi’s R15 TDI deel aan deze nieuwe ‘Le Mans Intercontinental Cup’. De auto’s worden ingezet door het Audi Sport Team Joest. Voor de 24-uursrace van Le Mans op 12 en 13 juni 2010 worden drie auto’s ingeschreven. Als voorbereiding zal het Audi Sport Team Joest op 9 mei ook met drie auto’s deelnemen aan de 1000-kilometerrace op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen.


Audi blijft ook in DTM



Ook de DTM blijft als populairste internationale toerwagenserie een belangrijk element in het sportprogramma van Audi. Voor het seizoen 2010 is de technische ontwikkeling bevroren en daarmee kan de Audi A4 DTM als kampioensauto van het jaar 2009 nagenoeg ongewijzigd worden ingezet. Bij Audi Sport in Ingolstadt en Neckarsulm wordt inmiddels al gewerkt aan de opvolger volgens het nieuwe technisch reglement van de DTM, dat in 2011 van kracht wordt en waarmee de kosten nog verder zullen worden gereduceerd.


In het seizoen 2010 blijft voor Audi veel in de DTM hetzelfde: de maximaal negen auto’s worden opnieuw ingeschreven door de Audi Sport Teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg. De belangrijkste verandering is dat de auto van Le Mans-recordwinnaar Tom Krist