04
december
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi in 2009 op drie fronten actief in de autosport

“We weten hoe belangrijk de autosport voor het succes van Audi als merk is”, verklaart Michael Dick, als lid van de raad van bestuur van Audi AG verantwoordelijk voor technische ontwikkeling en daarmee ook voor de autosport. “Daarom stond het voor ons vast dat Audi ook in economisch moeilijke tijden op het circuit aanwezig zal zijn. Voor ons is het wel belangrijk, dat we in categorieën actief zijn, waarin de verhouding tussen kosten en opbrengsten goed is.”


Vanuit de fabriek blijft Audi daarom actief bij de sport-prototypes en in de DTM. Met de nieuwe Audi R8 LMS levert Audi bovendien een raceauto voor klantenteams die beschikt over hoogwaardige techniek en de voor Audi vanzelfsprekende kwaliteit, maar niettemin eenvoudig te bedienen en voor de racerij te prepareren is.

Nieuwe sportwagen met TDI-motor voor Le Mans


Audi wil zijn “Voorsprong door techniek” tijdens de 24 Uur van Le Mans opnieuw aantonen. In juni van dit jaar behaalde Audi de achtste zege tijdens de klassieke Franse lange-afstandsrace. Voor de volgende editie wordt een nieuwe sportwagen volgens het LMP1-reglement ontwikkeld. De Audi R15 TDI ziet er op het eerste gezicht al anders uit dan zijn succesvolle voorganger, de R10 TDI, en beschikt over diverse innovatieve details. De auto wordt aangedreven door een kleinere, lichtere en nog zuinigere TDI-motor. De eerste tests vinden nog dit jaar plaats, de auto zal tijdens de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida op 21 maart 2009 voor het eerst in actie komen. In Le Mans brengt het Audi Sport Team Joest drie nieuwe R15 TDI’s aan de start.


DTM-kampioensauto van 2008 verder doorontwikkeld


In de DTM start Audi als titelverdediger met een verder ontwikkelde versie van de kampioensauto van 2008. Audi wil het eerste merk in de historie van de nieuwe DTM worden dat drie keer op rij de titel wint. De verbeterde versie van de auto die in 2008 acht pole-positions en zes overwinningen behaalde, draagt de interne codenaam “R14 plus”. Audi zet de samenwerking met de teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg voort. De rijders zullen worden gekozen uit het kader dat ook in 2008 in de DTM en met de R10 TDI voor Audi actief was.


GT3-uitvoering van de Audi R8


Met de GT3-uitvoering van de Audi R8 heeft Audi voor het eerst een raceauto ontwikkeld die specifiek door klantenteams kan worden ingezet. De Audi R8 LMS wordt aangedreven door een meer dan 500 pk krachtige V10-motor en wordt vanaf het najaar van 2009 geleverd met een richtprijs van 262.000 Euro plus BTW. Komend jaar al is de nieuwe R8 LMS op het circuit te zien: Audi plant de deelname met klantentauto’s aan diverse Europese raceklassen en de 24-uursrace op de Nürburgring. Een eigen fabrieksteam is niet gepland. Als rijders zijn Christian Abt, Frank Biela en Frank Stippler nauw bij de ontwikkeling van de Audi R8 LMS betrokken.


“In 2008 hadden we het omvangrijkste en succesvolste autosportprogramma in de geschiedenis van Audi”, verklaart Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “Dat willen we in 2009 voortzetten. Het is duidelijk dat in tijden van economische moeilijkheden ook de autosport een bijdrage moet leveren bij het terugdringen van de kosten. Daarbij zijn we des te meer verheugd, dat we een manier hebben gevonden om met de sport-prototypes en de DTM onze twee grote projecten voort te zetten en daarnaast met het GT3-klantenprogramma een derde project op te zetten. Dat laat zien hoe belangrijk de autosport voor Audi is.”