08
mei
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi gebruikt ideeën medewerkers voor verbetering

Audi heeft een eigen ideeënbureau dat ervoor zorgt dat medewerkers met hun voorstellen actief aan de vormgeving van processen en producten kunnen bijdragen. Deze aanpak werkt, want in 2008 werd Audi door het Deutsches Institut für Betriebswirtschaft voor de vijfde maal beloond voor het innovatiefste ideeënmanagement in de automobielbranche.


Medewerkers worden aangemoedigd veranderingen te initiëren

Bij de beoordeling van de ideeën gelden drie criteria. Naast het aantal ingezonden en doorgevoerde voorstellen voor verbetering wordt het beste idee gekozen aan de hand van de opbrengst die het idee in het eerste jaar levert. “Audi heeft zich ten doel gesteld om uiterlijk in 2015 de aantrekkelijkste werkgever te zijn”, verklaart Widuckel. “Mede daarom moedigen wij onze medewerkers aan veranderingsprocessen te initiëren.”

Een van de drie winnaars van dit jaar was Frank Bauer, die 121 ideeën instuurde. Een groot deel daarvan had betrekking op technische oplossingen voor een betere verpakking. Dat leidde tot besparing bij de productietijd per auto. Ook de transporten tussen Audi en de toeleveranciers konden worden verminderd. “Dat zorgt voor minder verkeer en beschermt het milieu”, geeft Bauer aan. Zelf werkt hij bij Audi in Neckarsulm mee aan de productie van de Audi A5 Cabriolet.