27
mei
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi European Inventor of the Year 2008

De European Inventor of the Year-award werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt. Günther Verheugen, Vice-President van de Europese Commissie, zei bij de ceremonie dat de prijs als doel heeft om Europa’s imago als ‘Continent van innovatie’ verder te versterken. Heinrich Timm, hoofd van het Aluminium en Lightweigth Design Center van Audi nam de prijs in ontvangst samen met Norbert Enning, medebedenker van het ASF-concept. Timm: “Met de Audi Space Frame technologie heeft Audi een nieuwe dimensie aan lichtgewicht automotive design toegevoegd. Het Audi Space Frame is vergeleken met een conventionele stalen structuur sterker en veiliger. Bovendien is het veel lichter waardoor het bijdraagt aan de vermindering van brandstofverbruik en CO2-uitstoot.”

ASF: lichtgewicht met zwaarwegende voordelen
Audi onthulde zijn Space Frame-technologie in 1993 op de autotentoonstelling van Frankfurt. Daar was al direct zichtbaar dat het Audi Space Frame een sterke, lichtgewicht structuur is met geïntegreerde carrosseriedelen. Daardoor vervullen deze delen ook een dragende functie. Deze opzet leidt tot een zeer (torsie)stijve ‘body’ met een bovengemiddelde crashbestendigheid, maar ook tot een beter weggedrag. Bovendien zorgt het ASF voor een belangrijke gewichtsvermindering, wat weer een lager brandstofverbruik tot gevolg heeft. De Audi’s A8, TT (Coupé en Roadster) en R8 zijn uitgevoerd met Audi Space Frame technologie, evenals de Lamborghini Gallardo.

Norbert Enning
De Audi Space Frame technologie werd in de vroege jaren ’80 van de vorige eeuw ontworpen door de zeer innovatief ingestelde Norbert Enning (51) en zijn team. Enning trad in 1982 in dienst bij Audi en heeft naast zijn bijdragen aan de ASF-technologie diverse andere innovaties op zijn naam staan, bijvoorbeeld op het gebied van voetgangersbescherming. Enning is op dit moment betrokken bij de ontwikkeling van voertuigconcepten.