26
februari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi en de Oscars

Mede dankzij nieuwe modellen als de Audi A4 en de Audi R8 heeft Audi afgelopen jaar in Amerika zijn hoogste imagowaardering ooit gekregen. Om dat ook om te zetten in extra marktaandeel, wordt het marketingbudget in Amerika dit jaar met 15-20% verhoogd ten opzichte van vorig jaar. Door deze anticyclische benadering wil Audi van de economische crisis juist een kans maken. Die benadering betaalt zich nu al uit. Audi sloot 2008 in de Verenigde Staten van Amerika af met een hoger marktaandeel dan in 2007. En in januari 2009 behaalde het merk in Amerika een marktaandeel in het premiumsegment van 7,2%, tegen 6,7% in dezelfde periode van 2008.


Volop in beeld


Een belangrijk onderdeel van de marketinginspanningen van Audi in Amerika is het letterlijk in beeld brengen van het merk en de producten. Bij de 81e editie van de uitreiking van de Oscars (Academy Awards) in Los Angeles gebeurde dat door de inzet van 40 Audi Q7 TDI Clean Diesel-modellen. Sterren als Michael Douglas, Sheryl Crow, Gwen Stefani en Oscar-winnares Kate Winslet (beste actrice) werden met een witte Audi Q7 naar de fameuze rode loper van het Kodak Theatre gebracht.


Super Bowl en de beëdiging

 

Ook bij de Super Bowl 2009 (1 februari jongstleden), het grootste Amerikaanse sportevenement, liet Audi zich nadrukkelijk zien. Dat gebeurde door middel van het uitzenden van een commercial tijdens deze belangrijkste American Football-wedstrijd van het jaar, die wereldwijd door miljarden mensen werd bekeken. Ook in 2008 zond Audi een commercial uit tijdens de Super Bowl.


Bij de beëdiging van Barack Obama als 44e President van de Verenigde Staten van Amerika was Audi partner van de drie grootste Amerikaanse tv-netwerken: ABC, CBS en NBC. Dankzij deze unieke samenwerking kon de beëdiging verder grotendeels reclamevrij worden uitgezonden en bereikte Audi op één dag maar liefst 19 miljoen tv-kijkers. Voor de internetuitzending van de beëdiging was Audi zelfs de exclusieve sponsor. Door een acht pagina’s tellende advertentie in grote (nationale) dagbladen als USA Today, The Wall Street Journal, The Washington Post en The Boston Globe te plaatsen, bereikte Audi op die historische dag ook nog eens meer dan 8,6 miljoen krantenlezers.