30
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi e-tron Spyder viert wereldpremière in Parijs

Het geheim van de hoge prestaties van de relatief lichte (1.450 kg) Audi e-tron Spyder zit hem niet alleen in het hoge vermogen van TDI-krachtbron en de elektromotoren, maar ook in het riante koppel van de TDI-dieselmotor (650 Nm). Tijdens het accelereren komt daar nog eens 352 Nm van de elektromotoren bij. Mede dankzij dit boost-effect sprint de open sportauto in slechts 4,4 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd).

Het weggedrag van de Audi e-tron Spyder is uitermate dynamisch. Dat komt door de gerichte vermogenstoevoer naar de voorwielen, maar ook doordat de auto beschikt over een systeem waarbij de aandrijfkracht tussen de linker en rechterwielen van de voor- en achteras al naar gelang de omstandigheden optimaal wordt verdeeld. Een andere belangrijke factor is de relatief korte wielbasis en de 50/50-gewichstverdeling. Door dit alles rijdt de Audi e-tron Spyder als een kart.

Een andere bijzondere attractie het zeer gunstige brandstofverbruik van slechts 2,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 59 g/km. De 50-liter tank maakt een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk. De Audi e-tron Spyder kan over een afstand van maximaal 50 kilometer volledig elektrisch aangedreven en dus emissievrij rijden. De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 60 km/h.



Licht en compact

De Audi e-tron Spyder dankt zijn lage gewicht van 1.450 kg om te beginnen aan de Audi Space Frame technologie (ASF). Deze zeer sterke basisconstructie is in dit geval extra licht doordat aluminium wordt gecombineerd met een groot aantal carbon onderdelen waaronder de kofferklep en diverse aerodynamische elementen.

De Audi e-tron Spyder kenmerkt zich ook door zijn compacte maatvoering: 4,06 meter lang, 1,81 meter breed en slechts 1,11 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,43 m. Ten opzichte van de Audi e-tron Coupé die eerder dit jaar in Detroit debuteerde, is de Spyder 13 cm langer en 3 cm breder. Dat maakt het uiterlijk nog sportiever en daardoor wordt de link met de sportieve Audi R8 nog meer onderstreept.

Een bijzonder stijlkenmerk van de Audi e-tron Spyder wordt gevormd door de frameloze zijruiten, die één geheel lijken te vormen met de lage en sterk gebogen voorruit – de overeenkomst met raceauto’s is overduidelijk. Een ander element dat zijn oorsprong in de racerij vindt, is de brede centrale luchtinlaat in de voorklep. Deze heeft sterke gelijkenissen met die van de Audi R8 LMS raceauto.

Typische Audi-kenmerken zijn de singleframe-grille en de lichtunits die gebruik maken van LED-technologie. De laadaansluiting voor het accupakket bevindt zich (inclusief een aanduiding van de laadstatus) onder het Audi-logo aan de voorzijde van de auto.

Het sportieve karakter van de Audi e-tron Spyder wordt bovendien onderstreept door de stevige schouderlijn, de toepassing van 20-inch velgen (een combinatie van carbon en aluminium) en de zichtbaarheid van de in lengterichting achter de voorstoelen geplaatste de TDI-motor. Veel exterieurelementen zijn uitgevoerd in carbon.



Revolutionaire combinatie

Audi heeft een indrukwekkende sportieve traditie op het gebied van dieselmotoren. Dan gaat het niet alleen om raceoverwinningen op Le Mans, maar ook over de introductie van de eerste cabriolet en sportwagen (Audi TT) met dieselmotor. De Audi R8 TDI Le Mans Concept was de eerste supercar met een (twaalfcilinder) dieselmotor.

De Audi e-tron Spyder zet een volgende revolutionaire stap. Hij beschikt over een 3,0-liter V6 TDI met twee turbo’s, die een vermogen van 221 kW (300 pk) en een maximaal koppel van maar liefst 650 Nm levert. Deze motor wordt in een iets minder vermogende variant ook in de nieuwe Audi A8 gebruikt. In de Audi e-tron Spyder is de in lengterichting geplaatste motor gekoppeld aan een zeventraps S tronic transmissie met dubbele koppeling. De TDI-motor drijft via deze versnellingsbak de achterwielen aan.

Compleet nieuw is de ‘samenwerking’ van de TDI-motor met twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. Deze elektromotoren hebben een gezamenlijk vermogen van 64 kW (88 pk) en een koppel van 352 Nm. De prestatiecijfers (0-100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h) vertellen echter maar een gedeelte van het verhaal. De snelheidsensatie van de Audi e-tron Spyder is vooral indrukwekkend doordat het hoge koppel van de elektromotoren direct beschikbaar is. Daarmee zijn inhaalacties supersnel te volbrengen, zelfs zonder te schakelen. De TDI valt op door zijn geringe geluidsproductie. Het geluid dat hij produceert is echter sonoor-sportief. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 2,2 l/100 km (CO2: 59 g/km). Dankzij de 9,1 kWh-batterij is het mogelijk om (in de stad of in woonwijken) emissievrij te rijden. De topsnelheid van 60 km/h is zeer adequaat voor dergelijk gebruik. De ‘elektrische actieradius’ bedraagt 50 km.



Dynamiek ten top

De basis voor het dynamische én stabiele weggedrag van de Audi e-tron Spyder wordt gevormd door de wielophanging met dubbele wishbones vóór en een multilink-ophanging achter (alle van aluminium). De ophangingsgeometrie is rechtstreeks afkomstig uit de autosport. Vering en demping zijn sportief-stug, maar nog altijd comfortabel. Onder normale omstandigheden krijgen de achterwielen circa 75% van de aandrijfkracht te verwerken en de voorwielen 25%. Deze verhouding kan echter variëren als de omstandigheden dat vereisen, bijvoorbeeld als de wielen van voor- of achteras doorslippen. Het ESP vervult hierbij een belangrijke aansturende rol. Onder- en overstuur kunnen in de kiem worden gesmoord door bijvoorbeeld gerichte remingrepen of door het vermogen op elk individueel wiel gedurende een aantal milliseconden te vergroten. Door dit alles heeft de Audi e-tron Spyder een zeer neutraal weggedrag en is hij in staat bijzonder hoge bochtsnelheden te halen. Ook de zeer directe besturing (rack and pionion) draagt bij aan het sportieve gevoel. De bekrachtiging is elektromechanisch en varieert met de snelheid. Bij rechtdoor rijden verbruikt deze slimme stuurinrichting geen energie.



Puristisch interieur

Het interieur van de Audi e-tron Spyder is puristisch van opzet met slechts twee bedieningsorganen: de MMI-unit en de selector voor de automatische transmissie. Zowel het naar de bestuurder neigende dashboard als de middenconsole is uitermate slank uitgevoerd. De MMI-unit, met aan weerszijden een ronde ‘klok’ komt in de plaats van een traditioneel ingedeeld dashboard. De Multi Media Interface is te bedienen via een ‘touchpad’ op het stuur of via MMI Touch op de middenconsole. Elementaire informatie als snelheid, toerental (van zowel TDI als elektromotor) wordt (digitaal) weergeven via het centrale display. Ook het functioneren van bijvoorbeeld de airconditioning wordt op dit display getoond. Uiteraard beschikt de Audi e-tron Spyder over lichtgewicht sportstoelen die een uitstekende (zijdelingse) steun bieden. Ze zijn bekleed met hoogwaardige materialen en uitgevoerd in contrasterende kleuren.