Leusden,
13
december
2016
|
16:28
Europe/Amsterdam

Audi-dealers brengen digitale auto tot leven met nieuwe Car Configurator

  • Nieuwe tool geeft klant realistisch beeld van zijn nieuwe Audi
  • Miljoenen configuraties op groot beeldscherm bij dealer te bekijken
  • Innovatieve technologie uitgerold over Audi dealernetwerk in Nederland
  • Virtual reality eind 2017 volgende stap

Audi tilt de Car Configurator naar een nog hoger plan. Klanten die vanachter de computer hun eigen Audi hebben samengesteld, kunnen deze bij de dealer op een groot scherm bekijken. De auto is vanuit elke hoek te zien in verschillende achtergronden zoals een showroom, in de stad, in de bergen of zelfs op de maan. De configuraties zijn ook rijdend te bekijken, zodat de klant een goede impressie krijgt van zijn nieuwe auto. De eerste vier Nederlandse Audi-dealers hebben de showroomconfigurator inmiddels in gebruik.

Omdat bij Audi honderden miljoenen configuraties voor het in- en exterieur van een nieuwe Audi mogelijk zijn op basis van alle kleuren, opties en functies, maken de dealers al sinds 2014 gebruik van de zogeheten Audi MSS, de Mobile Sales Solution. Daarmee helpen zij klanten met het samenstellen van hun nieuwe Audi. Configuraties die klanten op de Audi-website hadden gemaakt, konden bij de dealers op een groot scherm worden weergegeven, zij het tot dusver enkel via statische beelden.

Realistischer dan ooit
Met de vernieuwde digitale technologie van Audi komt het volledige modellenaanbod nu realistischer dan ooit tot leven. Na het online configureren krijgt de klant een Audi Code. Met deze Audi Code kan de klant samen met de Audi-dealer de configuratie nog eens doornemen en kan de dealer de klant desgewenst hierop verder adviseren. Daarbij wordt de auto in 360 graden en tot op het kleinste detail op een 75” – 98” beeldscherm gepresenteerd. Elke verandering of toevoeging van opties - van leerkleur en velgen tot achteruitrijcamera en ISOFIX-bevestiging - is op het scherm te zien. Hiermee ontstaat er onmiddellijk een koppeling tussen het digitale oriëntatieproces van de klant en het advies dat de dealer hem kan geven.

Virtual reality
Inmiddels hebben vier Audi-dealers – Audi Centrum Rotterdam, Autohaas in Apeldoorn, M. de Koning in Capelle aan den IJssel en Autoland van den Brug in Drachten – de nieuwe toonaangevende technologie geïnstalleerd. Het doel van Audi is om deze innovatieve Car Configurator in 2017 bij minstens de helft van alle dealers in Nederland te hebben draaien. Bij een select aantal dealers gaat Audi de tool vanaf eind 2017 verder uitbreiden met virtual reality. Daarmee hebben klanten het idee echt om hun nieuwe auto heen te lopen en er zelfs in te kunnen zitten.