14
november
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi Cross Cabriolet quattro: verantwoord genieten

De tweedeurs Audi Cross Cabriolet quattro heeft net als de Audi A4 en A5 een in lengterichting geplaatste motor. De auto heeft een lengte van 4,62 meter en een breedte van 1,91 meter, afmetingen die vergelijkbaar zijn met een auto uit het B-segment. Hij is echter 1,63 meter hoog en heeft een riante wielbasis van 2,81 meter. Daarbij heeft het studiemodel alle typische Audi cabrioletkenmerken zoals een A-stijl met aluminium afwerking en een stoffen dak dat in slechts 17 seconden kan ‘verdwijnen’. Een stoffen dak is lichter dan een stalen cabriodak, neemt minder plaats in als hij wordt neergeklapt én de auto is ook met het dak dicht direct herkenbaar als cabriolet. Andere opvallende uiterlijke kenmerken van de Cross Cabriolet quattro zijn de koplampen met LED-techniek, de stevige ‘schouderlijn’ en de grote 21-inch lichtmetalen velgen.

Vooruitstrevend op alle fronten
Het vooruitstrevende karakter van de Audi Cross Cabriolet quattro zit in het unieke carrosserieconcept, maar ook in zijn geavanceerde techniek. Het studiemodel beschikt over de meest recente 3.0 TDI. Deze dieselmotor is uitgevoerd met het ultra-low emission system. Dankzij de nieuwste commonrail-techniek met piezo-injectoren, een inspuitdruk van 2000 bar, een geoptimaliseerde turbo én een zeer effectief uitlaatgasrecirculatiesysteem heeft deze motor al een zeer efficiënte (en dus) schone verbranding. Door het dieselpartikelfilter en door het biologisch afbreekbare additief AdBlue aan de zogenaamde DeNOx-katalysator toe te voegen, wordt de uitstoot van schadelijke gassen en dan vooral die van NOx verder beperkt. Dankzij deze technologie zou de 3.0 TDI nu al kunnen voldoen aan de strenge emissie-eisen (EU 6), die in 2014 van kracht worden.
De 3.0 TDI, die in dit geval is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie, toont bovendien aan dat ‘schone techniek’ prima samen kan gaan met sportieve prestaties en een laag verbruik. Dankzij het vermogen van 176 kW/240 pk en het indrukwekkende koppel van 500 Nm van de 3.0 TDI, is de Cross Cabriolet quattro goed voor een topsnelheid van 240 km/h, een sprint van 0-100 km/h in maar 7,2 seconden en een gemiddeld verbruik van slechts 7,3 l/100 km.

De dynamiek van quattro
Het spreekt voor zich dat het studiemodel is voorzien van quattro vierwielaandrijving. Dat is hier gekoppeld aan het dynamisch onderstel voorzien van lichtgewicht multilink-ophangingen vóór en achter, waarover ook de nieuwe A4 en A5 beschikken. De sportieve eigenschappen ervan worden verder versterkt door schokdempers met CDC (continuous damping control) waardoor hun instelling met een druk op de knop te veranderen is. De bestuurder heeft daarbij de keuze uit diverse settings zoals Comfort, Sport en Off-road. De rijhoogte van de Cross Cabriolet quattro is eveneens met een druk op de knop aan te passen. Dat biedt voordelen bij terreinrijden, maar doordat de achterzijde van de auto apart te verlagen is, wordt in- en uitladen vergemakkelijkt. Bovendien is de hoogteverstelling te gebuiken om de in- en uitstap van passagiers makkelijker te maken. Bij snelheden boven 80 km/h beweegt de carrosserie automatisch naar de laagste stand ten behoeve van een lager zwaartepunt en een zo laag mogelijke luchtweerstand. De Audi Cross Cabriolet quattro heeft duurzame keramische remschijven voor een krachtige remwerking.

Persoonlijke set-up dankzij Audi drive select
Dankzij Audi drive select is de Cross Cabriolet quattro in diverse opzichten naar persoonlijke voorkeur instelbaar. Met dit systeem is bijvoorbeeld de karakteristiek van motor, versnellingsbak en schokdempers in te stellen. Daarbij zijn drie basisinstellingen beschikbaar: Dynamic, Sport en Efficiency. In de laatste stand staat een zo laag mogelijk verbruik centraal. Daartoe wordt bijvoorbeeld de airconditioning uitgeschakeld en komt er een perfecte samen