12
oktober
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi-coureur Timo Scheider blijft DTM-titelfavoriet

Op het snelle circuit van Dijon-Prenois waren 26.000 bezoekers getuige van een DTM-race die volop afwisseling bood. De banden speelden daarbij een cruciale rol. In de slotfase moesten vele rijders het tempo duidelijk verlagen om zonder problemen de totale race-afstand te kunnen overbruggen. Zo kwamen de eerste twaalf auto’s binnen zes seconden over de eindstreep.


Klapband kost Ekström zege



Gedurende het grootste deel van de race reed een Audi aan de leiding, en wel de Red Bull-Audi A4 DTM van Mattias Ekström. De Zweed, die als vierde startte, kon dankzij een geslaagde strategie van het team Abt Sportsline in de 22e ronde de eerste plaats overnemen. Hij stond lange tijd zwaar onder druk, maar moest tegelijkertijd zijn linker achterband in de gaten houden, die in Dijon zeer sterk wordt belast. Met nog zeven ronden te gaan klapte de band echter, waarmee Ekström tevens alle kansen op zijn derde DTM-titel verspeelde. Dat was al de tweede keer dat Ekström vanwege een klapband een mogelijke overwinning verloor, want ook bij de eerste race van het seizoen in Hockenheim kostte Ekström een klapband in de slotfase de zege. Ditmaal restte hem de negende plaats.


Geluk bij ongeluk voor Scheider



De Zweed was echter niet de enige die dit noodlot in Dijon trof. Ook Audi-merkgenoten Timo Scheider, Martin Tomczyk, Oliver Jarvis en Tom Krisensen hadden te maken met klapbanden. Kristensen verspeelde daardoor kort voor het einde van de race de derde plaats. Scheider had daarentegen geluk bij een ongeluk, want bij hem klapte de linker achterband twee bochten voordat hij zijn eerste geplande pitstop zou maken. Daarmee bleef voor hem de schade beperkt. Voor die tijd had Scheider zich dankzij een uitstekende start en een geslaagde strategie opgewerkt van de zestiende naar de achtste plaats. Hij werd uiteindelijk als zesde geklasseerd. Ook Martin Tomczyk lette in de slotfase extra op zijn banden en werd daardoor zevende.


De laatste DTM-race van het seizoen wordt op 25 oktober traditioneel op de Hockenheimring Baden-Württemberg verreden.