13
december
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi breidt autosportactiviteiten uit: nieuwe Audi R18 voor 24 Uur van Le Mans 2011

Met een volledig nieuw ontwikkelde LMP1-sportwagen wil Audi volgend jaar de indrukwekkende zegereeks tijdens de 24 Uur van Le Mans voortzetten. Sinds het debuut in 1999 heeft Audi de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld met de modellen R8, R10 en R15 TDI maar liefst negen keer gewonnen. Met de nieuwe R18, die op 10 december jl. in Ingolstadt werd gepresenteerd, streeft Audi naar de tiende overwinning. Voor het eerst sinds 1999 start Audi in Le Mans weer met een gesloten coupé. “In de toekomst is aerodynamische efficiëntie in Le Mans nog belangrijker dan voorheen”, zegt Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “In dat opzicht heeft een dichte auto duidelijke voordelen. Onze computersimulaties in de windtunnel en de eerste testritten op het circuit bevestigden dit.”



3,7-liter V6-TDI-dieselmotor voor de Audi R18

Vanaf 2011 zijn in Le Mans aanmerkelijk kleinere motoren dan tot nu toe voorgeschreven, waarmee de opstellers van het reglement een reductie van het vermogen willen bewerkstelligen. Audi heeft gekozen voor een 3,7-liter V6-TDI-motor en houdt daarmee vast aan het dieselconcept dat in 2006 voor het eerst door Audi werd ingezet en toen gelijk al goed was voor de overwinning. “Voor ons is de TDI-motor nog steeds de meest efficiënte oplossing”, zegt Ulrich Baretzky, hoofd motorontwikkeling van Audi Sport. “Niet voor niets is het percentage TDI-modellen ook in de serieproductie bij Audi zo groot.”



Serieproductie profiteert van autosport

Met de innovatieve V6-TDI-motor voor de 24 Uur van Le Mans verricht de sportafdeling van Audi wederom voorwerk voor de serieproductie, waar immers ook de trend naar steeds kleinere en zuiniger, maar niettemin krachtige  motoren gaat. Ook de zesversnellingsbak van de R18, speciaal aangepast aan de kleinere motor, is een nieuwe ontwikkeling. Bij het chassis geeft Audi Sport eveneens invulling aan het motto ‘Voorsprong door techniek’. Zo bestaat het van koolstofvezel gemaakte monocoque van de R18 niet, zoals bij dichte Le Mans-prototypes gebruikelijk, uit twee delen, maar slechts uit één stuk. Dat bespaart gewicht en maakt de constructie steviger. Nieuw voor een Audi-Le Mans-auto is ook dat de voor- en de achterwielen even groot zijn. Hierdoor is een betere gewichtsverdeling mogelijk. De koplampen zijn uitgevoerd met LED-technologie.



Stapsgewijze toepassing van elektrische aandrijving mogelijk


De constructie van de Audi R18 maakt een stapsgewijze toepassing van elektrische aandrijving mogelijk, waarbij de trend van Audi Sport in de richting van de e-tron-technologie gaat. “Daarbij is voor ons echter te allen tijde de efficiëntie bepalend”, zegt sportdirecteur Ullrich. “Welke vorm van energieterugwinning we ook kiezen, zowel in de autosport als in de serieproductie staat het bij Audi voorop dat deze ook een daadwerkelijk voordeel oplevert.”



Racedebuut Audi R18 in Spa-Francorchamps gepland

De ontwikkeling van de Audi R18 begon medio 2009. De V6-TDI-motor loopt sinds de zomer van 2010 op de testbank. Allan McNish legde eind november de eerste circuittest met de R18 af. Het racedebuut zal plaatsvinden tijdens de 1.000 km van Spa-Francorchamps in België op 8 mei 2011. Daarvoor komt de R18 in actie tijdens de testdag voor de 24 Uur van Le Mans, die op 24 april gehouden wordt. De race in Le Mans vindt op 11 en 12 juni 2011 plaats. Naast de 24 Uur van Le Mans, waar drie Audi’s R18 worden ingezet door het Audi Sport Team Joest,  neemt het team met twee auto’s deel aan de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC), die in 2011 uit zeven races op drie continenten bestaat. Tijdens de eerste race - de 12 Uur van Sebring op 19 maart - wordt er nog gereden met de R15.



Dubbele activiteit in DTM

Naast de lange-afstandswedstrijden met de R18 wil Audi ook de kampioenstitel in de Duitse toerwagenserie DTM terughalen. Omdat de techniek van de DTM-auto’s ook voor 2011 is ‘bevroren’, werken de technici van Audi Sport in de wintermaanden vooral aan de ontwikkeling met de nieuwe exclusieve bandenleverancier in de DTM. Zoals afgelopen seizoen wil Audi opnieuw negen auto’s inzetten, waarbij de samenwerking met de ervaren Audi Sport Teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg wordt voortgezet. Over de rijdersbezetting wordt in januari een beslissing genomen. Naast de twaalf DTM-evenementen (elf races plus een show-evenement in het Olympisch Stadion in München) wordt bij Audi Sport tevens hard gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe DTM-auto voor het seizoen 2012, wanneer het nieuwe DTM-reglement van kracht wordt. Intern wordt de nieuwe DTM-auto bij Audi aangeduid als ‘R17’.



Klantensportprogramma verder versterkt

Sinds 2009 maakt ook het klantensportprogramma een belangrijk onderdeel uit van de activiteiten van Audi Sport. De verdere ontwikkeling van de Audi R8 LMS, de verkoop van de auto’s en de technische ondersteuning van klanten- en importeursteams over de hele wereld is nu toevertrouwd aan Audi-dochteronderneming quattro GmbH. Tot nu toe lag de nadruk op Europa, maar vanaf 2011 worden ook raceauto’s voor de Aziatische markt geleverd. Het voornaamste uithangbord van het klantensportprogramma met de Audi R8 LMS zijn de beide 24-uursraces op de Nürburgring (25 en 26 juni) en Spa-Francorchamps (30 en 31 juli). Daarnaast zal Audi de activiteiten van klanten bij andere lange-afstandswedstrijden zoals de 12-uursrace in Bathurst in Australië ondersteunen.



Audi plant tevens een modulair klantensportconcept, waartoe ook een lange-afstandsversie van de TT RS en een GT4-variant van de Audi TT behoren. De TT RS heeft al enkele succesvolle races op de Nürburgring-Nordschleife achter de rug en wordt deze winter verder ontwikkeld. Een studiemodel van de Audi TT GT4 werd twee weken geleden gepresenteerd tijdens de DTM-race in Sjanghai. De levering van klantenauto’s wordt in 2012 verwacht.