29
oktober
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi biedt inzittenden volop bescherming

In het huidige verkeer komen aanrijdingen van achteren met name in het stadsverkeer veel voor. Zulke aanrijdingen, in de regel bij snelheden tussen de 15 en 50 km/u, kunnen leiden tot de gevreesde ‘whiplash’, waarvan de behandeling vaak langdurig is. Bij Audi zijn de stoelen en de hoofdsteunen speciaal voor een aanrijding van achter ontworpen. Dankzij de vorm van de rugleuning, een zachte vering en energie-absorberend schuim kan de rug een stuk in de leuning wegzakken, waardoor het achterhoofd al vroeg door de stabiele hoofdsteun kan worden opgevangen. Bij zware aanrijdingen worden bij de A4, A5 en Q5 de gordelspanners geactiveerd, waarmee inzittenden in een gunstige positie worden vastgezet.


Goede testresultaten



Audi past het integrale hoofdsteunsysteem in de meeste modellen toe. In onafhankelijke tests is dit systeem al met de hoogste klassificatie gewaardeerd, zoals door de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG). In Duitsland kwamen de automobielclub ADAC en toonaangevende vakbladen ook tot eenzelfde oordeel en ook het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) kende aan de Audi-hoofdsteunen de hoogste waardering toe.


Minder letsel bij frontale botsingen



Bij de zware verkeersongevallen is de frontale botsing met een aandeel van 50 procent nog altijd koploper. Gelukkig is zo’n botsing niet meer de gevaarlijkste, want dankzij kreukelzones, veiligheidsstuurkolommen, veiligheidsgordels en airbags konden de risico’s aanzienlijk worden verminderd. Dat was voor Audi echter nog niet genoeg, en zo heeft het merk voor de Audi A4, de A5 en de Q5 een adaptief veiligheidssysteem ontwikkeld. Dit biedt voor inzittenden met uiteenlopende lichaamslengtes de best mogelijke bescherming. Voor dit systeem zijn de afzonderlijke deelsystemen doeltreffend op elkaar afgestemd. Daarbij is gebruik gemaakt van gegevens uit eigen onderzoeken naar oorzaken en gevolgen van ongevallen (Audi Accident Research Unit).


Aanpassing airbag



Met behulp van sensoren aan de voorstoelen wordt bepaald in hoeverre deze naar voren of naar achteren staan. Die gegevens worden doorgegeven aan de computer die het veiligheidssysteem regelt. Omdat de computer nu de zitpositie ten opzichte van de airbag kent, kan deze ervoor zorgen, dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de weg waarop het bovenlichaam door gordel en airbag kan worden afgeremd. De adaptieve airbags functioneren volgens een nieuwe methode, waarbij de airbags altijd volledig worden opgeblazen. Hierdoor kunnen zij de inzittenden vroegtijdig opvangen. Als de botsing niet te hard is of wanneer een, meestal kleinere, inzittende dichtbij de airbag zit, is er minder airbagwerking nodig. In dat geval wordt een deel van het volume via kleppen weer losgelaten, waarbij het hoofd en de borst zachter worden opgevangen. Bij een harde klap of bij grotere inzittenden die verder naar achter zitten, blijven de kleppen langer gesloten.

Gordelkrachtbegrenzers flexibel

Ook de gordelkrachtbegrenzers werken flexibel. Deze begrenzers werken via twee torsiestaven, die via tandwielen met elkaar verbonden zijn. Wanneer de situatie minder kritisch is, worden de staven in een vroeg stadium van elkaar gescheiden. Hierdoor kan de veiligheidsgordel verder bewegen. Het bovenlichaam duikt relatief diep in de airbag, de belasting van de borst daalt hierdoor. Bij een zwaarder ongeval worden de torsiestaven pas laat of helemaal niet ontkoppeld, waardoor de veiligheidsgordel de passagier sterker tegenhoudt.


Het IIHS heeft onlangs, voor de tweede keer achtereen, vier Audi-modellen voor de bescherming van de inzittenden met de hoogste waardering “Top Safety Pick” onderscheiden. In de Euro-NCAP-test kreeg de Audi A4 de hoogste waardering van vijf sterren.

src=http://searc