13
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi AG: verkoopdoelstelling voor 2009 ruimschoots overtroffen

In november 2009 verhoogde Audi zijn verkoopdoelstelling van de oorspronkelijke 900.000 auto’s naar 925.000 auto’s. Dat dit aantal ruim is overtroffen, is onder meer te danken aan de goede verkopen in China. Vorig jaar lagen de verkoopcijfers in China (inclusief Hong Kong) met 158.941 verkochte auto’s 32,9 procent hoger dan in 2008 (119.598 auto’s). In december 2009 bereikte Audi in China een verkoopgroei van 75,6 procent, met een totaalaantal van 19.069 verkochte auto’s.


Groter marktaandeel


In 2009 verkocht Audi in Nederland 15.252 auto`s, een marktaandeel van 3,93 procent. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2008. Toen had Audi een marktaandeel van 3,37 procent met 16.844 verkochte auto`s. In de Verenigde Staten zag Audi met een totaal van 82.716 verkochte auto’s (2008: 87.760 auto’s) een verkoopdaling van 5,7 procent. Toch wist Audi in Amerika zijn marktaandeel te vergroten, doordat de markt daar als geheel sterk is gekrompen. In december 2009 verkocht Audi in de Verenigde Staten 9.030 auto’s. Dat is een plus van 17,1 procent ten opzichte van december 2008.


Sterkste premiummerk


In Europa daalden de verkopen van het premiummerk met 12,8 procent. Audi’s verkoopdirecteur Peter Schwarzenbauer daarover: ‘Gezien de concurrentie is dat een sterk resultaat. Met ongeveer 618.850 verkochte auto’s zijn we Europa’s sterkste premiummerk.’ Op de thuismarkt leverde Audi in 2009 in totaal 228.844 auto’s af aan klanten. Dat is 11,3 procent minder dan in 2008, toen Audi in Duitsland 258.111 auto’s verkocht.


Het totale resultaat van 2009 maakt Audi AG bekend op zijn jaarlijkse persconferentie, die dit jaar plaatsvindt op 9 maart in Ingolstadt.