24
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A8 onderscheiden met ‘Euro Car Body Award’



Dit jaar waren 14 automodellen voor de Euro Car Body Award genomineerd. Tijdens de conferentie in het Duitse Bad Nauheim beoordeelden meer dan 500 internationale carrosseriebouw-experts en een vakjury de 14 auto’s en dan vooral hun carrosserie. De Audi A8 haalde 41,11 punten van de maximaal haalbare 50 punten en was daarmee goed voor een afgetekende eerste plaats.



Lichtgewichttechnologie bekroond


De carrosserie van de Audi A8 kreeg vooral veel lof voor de intelligente lichtgewichttechnologie en de verhouding tussen carrosseriegewicht en torsiestijfheid. Het aluminium koetswerk van de nieuwe Audi A8 weegt slechts 231 kg en dat is nog eens 30 kg minder dan de carrosserie van de vorige generatie Audi A8. Een stalen variant van de carrosserie van de Audi A8 zou ongeveer 40 procent zwaarder zijn. De stijfheid van het koetswerk wordt gegarandeerd door de Audi Space Frame-technologie waarbij elk onderdeel een specifieke functie vervult – vergelijkbaar met de botten van een skelet. De totstandkoming van de carrosserie van de Audi A8 is een bijzonder proces waarbij 1.847 stansnagels en 632 zelfborgende schroeven worden gebruikt. Daarbij komen nog eens 202 laspunten, 25 MIG-lasnaden, zes meter laserlasnaden en 44 meter kleefnaad.

Bij de beoordeling speelden de voordelen voor de berijders ook een belangrijke rol. Mede door de precieze bouwwijze van het koetswerk zijn de aerodynamica en het akoestische comfort van de Audi A8 van uitzonderlijk grote klasse. Bovendien is de carrosserie reparatievriendelijk ontworpen.



De vierde Euro Car Body Award


Het is voor de vierde keer dat Audi de prestigieuze Euro Car Body Award wint. In 2003 won de vorige Audi A8 de prijs. In 2006 ging de toonaangevende carrosserieprijs naar de Audi TT en in 2006 naar de Audi Q5. Met deze imposante prijzenreeks bevestigt Audi zijn voorsprong op het gebied van innovatieve carrosseriebouw. Ook voordat er Euro Car Body Awards werden uitgereikt, was Audi in dat opzicht al zeer vooruitstrevend: de Audi A8 uit 1994 was bijvoorbeeld de eerste topklasse limousine met een aluminium koetswerk.