18
juni
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A6 Zakenauto van het Jaar, Ambitieprijs voor Audi A4

Het is de derde keer dat de Audi A6 bij de Zakenauto van het Jaar-verkiezing in de prijzen valt. In 2005 won de auto de Ambitieprijs en in 2006 werd de A6 voor het eerst beloond met de prestigieuze titel Zakenauto van het Jaar. En vandaag maakte de jury bekend dat de Audi A6 wederom tot Zakenauto van het Jaar is gekozen. Het is voor het eerst in de historie van de verkiezing dat hetzelfde model twee maal tot Zakenauto van het Jaar werd uitgeroepen. Enkele quotes uit het juryrapport: “Hij (de A6) is gewoon de beste.” En: “Het gaat om imago en merkbeleving, om trends en vormgeving, om prijzen en restwaarden, waarin de klant vernieuwing wil maar ook zekerheid. Audi beheerst dit spel buitengewoon goed.”

Ambitieprijs voor de nieuwe A4

Ook de nieuwe Audi A4 liet een zeer goede indruk op de juryleden achter. Dat werd beloond met de Ambitieprijs. Deze onderscheiding is er voor modellen die nog geen jaar op de markt zijn, maar in korte tijd al wel hebben laten zien alles in zich te hebben om een (zakelijke) topper in hun segment te worden. Het eindrapport laat niets aan duidelijkheid te wensen over: “Een goede score bij de kilometerkostprijs met een hoge waardering van de jury.” En vervolgens: “Audi is in de zakenautowereld bijna een vanzelfsprekendheid geworden.”
Met het winnen van de Ambitieprijs treedt de Audi A4 dus in de voetsporen van de A6. Overigens viel de A4 zelf eerder ook al in de prijzen bij de Zakenauto van het Jaar-verkiezing. In 1997 won hij deze titel ook.

Zakenauto van het Jaar-verkiezing: breed van opzet

De Zakenauto van het Jaar-verkiezing wordt sinds 1987 georganiseerd door het vakblad Automobiel Management. De jury bestaat uit vakjournalisten, een onafhankelijke adviseur, managers van leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders. Om in aanmerking te komen voor de titel Zakenauto van het Jaar moet een auto hoog scoren op alle fronten. De criteria waar het bij de verkiezing om gaat, zijn onder meer de relatie tussen aanschafwaarde en kilometerkostprijs en het aandeel in de zakelijke markt. Uiteraard wegen ook de eigenschappen van de auto zelf (rijeigenschappen, comfort, veiligheid, uitstraling) zwaar mee, evenals de kwaliteit van de dealerorganisatie.

Waardevolle erkenning

Jan-Jacob van Donselaar, directeur Audi van Pon’s Automobielhandel is trots op de goede scores: “Audi is een ambitieus merk voor ambitieuze mensen. Bovendien streeft Audi ernaar om het meest succesvolle premiummerk te worden. Dat doen we door de nadruk te leggen op stijl, techniek en duurzaamheid. De titel Zakenauto van het Jaar én de Ambitieprijs zijn voor ons een extra bevestiging dat we hierbij de juiste koers hebben gevonden. Berijders van een Audi kiezen voor hoogwaardige, betrouwbare techniek en voor een eigen stijl. Deze prijs bevestigt óók onze klanten in hun keuze. En aan het einde van de rit blijkt dan ook nog eens dat de restwaardeontwikkeling van een Audi bijzonder gunstig is. Bij Audi sluiten emotie en ratio elkaar niet uit. Dat is dé manier om te scoren in de zakelijke markt.”