04
december
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A5 3.0 TDI wint ‘schoonheidsprijs’

n het Chinese Sjanghai, waar de Michelin Challenge Bibendum dit jaar werd gehouden, haalde de Audi A5 3.0 TDI met het ultra low emission system de hoogste scores op het gebied van emissies, rijeigenschappen en acceleraties. De overwinning van de A5 3.0 TDI is des te indrukwekkender omdat de concurrentie vooral bestond uit auto’s met hybride- en brandstofceltechnologie. De Audi A5 3.0 TDI met ultra low emission system deed mee in de categorie Prototypes, maar de geavanceerde emissietechnologie die de TDI’s van Audi tot de schoonste diesels ter wereld maakt, is zo goed als klaar voor serieproductie. Kernpunten ervan zijn de toepassing van het additief AdBlue en een DeNOx-katalysator waardoor de NOx-uitstoot bijvoorbeeld met 90% daalt.
In de loop van 2008 worden de Audi A4 en Audi Q7 leverbaar met de 3.0 TDI met het ultra low emission system. Dankzij deze technologie voldoen deze modellen nu al aan de huidige LEV-II BIN-5-norm – de strengste emissienorm ter wereld. Bovendien zijn de TDI-motoren met het ultra low emission system ook al klaar voor de verwachte eisen van de strenge Europese emissienormen (EU 6), die in 2014 van kracht worden.

Meer topscores
Audi kreeg in Sjanghai ook prijzen voor andere modellen. Een prototype op basis van de Audi A6 2.7 V6 TDI (132 kW/180 pk), voorzien van een start/stopsysteem en microhybridetechnologie liet een gemiddeld verbruik van slechts 5,79 l/100 km voor zich noteren. Het start/stopsysteem zorgt ervoor dat de motor afslaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht en het microhybridesysteem zet bewegingsenergie die vrij komt bij bijvoorbeeld afremmen om in elektrische energie. Beide voorzieningen zijn ook vrijwel klaar voor toepassing in serieproductie.
Een Audi A3 1.9 TDIe was tijdens de Michelin Challenge Bibendum goed voor een gemiddeld verbruik van 3,78 liter per 100 kilometer. Daarmee toonde hij aan hoe efficiënt en zuinig de TDI motoren van de huidige productiemodellen zijn. Overigens liet een Audi A3 1.9 TDIe ook bij de onlangs gehouden World Solar Challenge in Australië van zich spreken. Tijdens de monsterrit van Darwin naar Adelaide (totale lengte 3.543 kilometer), bleek dat de A3 gemiddeld slechts 3,3 liter diesel per 100 km nodig had. Het laagst gemeten verbruik was 2,6 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot bedroeg slechts 98 g/km.