02
oktober
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A4 TDI Concept e: innovatief en efficiënt

De Audi A4 TDI Concept e heeft een 2.0 TDI met 88 kW/120 pk en 290 Nm aan boord. Deze motor wordt ook in de productiemodellen van de Audi A4 gebruikt. Ten behoeve van een zo laag mogelijk verbruik is de commonrail dieselmotor op diverse punten voorzien van efficiënte technologieën. Zo kunnen de oliekoeler, de oliepomp en de waterpomp worden uitgeschakeld. Speciale zuigerringen zorgen voor verminderde weerstand en de veerspanning op de inlaatkleppen is iets teruggebracht. Samen met een gewijzigde aansturing van de vacuümpomp van de rembekrachtiging zorgen deze maatregelen samen al voor een CO2-reductie van 5 gram per kilometer. Naast deze aanpassingen is de interne weerstand van de motor verminderd en is de warmtehuishouding gedurende de opwarmfase aangepast.

Ook ‘extern’ is er winst geboekt. Zo verbruikt de airco-unit van de Audi A4 TDI Concept e net als die van de productiemodellen 20% minder energie dan zijn voorganger. Bovendien wordt bij dit studiemodel de aircocompressor automatisch uitgeschakeld zodra het kan.


Van kinetische naar elektrische energie


De Audi A4 TDI Concept e beschikt over een systeem dat de energie die vrijkomt bij het afremmen/uitrollen omzet in elektrische energie. Deze energie wordt opgeslagen in een speciale accu met lange levensduur. Zodra de auto accelereert, wordt deze elektrische energie gebruikt om de dynamo te ontlasten.

De Audi A4 TDI Concept e heeft een topsnelheid van 206 km/h, sprint in 10,7 seconden van 0-100 km/h en volbrengt de tussenacceleratie van 80-120 km/h in de vijfde versnelling in slechts 10,9 seconden.


Efficiency van transmissie tot onderstel


Ook de transmissie van de Audi A4 TDI Concept e is een fraai staaltje efficiency. De interne weerstand is geminimaliseerd en de overbrengingen van de derde t/m de zesde versnelling zijn iets ‘langer’. De behuizing van de versnellingsbak is grotendeels van magnesium. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing van zo’n vijf kilo. Bovendien is de transmissie zeer goed geïsoleerd. Zodoende warmt de olie in de versnellingsbak na de start sneller op. De transmissie is gekoppeld aan een start/stopsysteem. Zodra de auto tot stilstand komt met de versnellingsbak in ‘neutraal’ slaat de motor af. Op het moment dat de bestuurder de koppeling weer intrapt, start de motor dankzij een speciale startmotor binnen tweetiende van een seconde weer. Ook dit soepel werkende start/stopsysteem reduceert de CO2-uitstoot met 5 gram per kilometer. Bij woon-werkverkeer over korte afstanden en op trajecten met veel verkeerslichten kan deze besparing hoger uitvallen.

De Audi A4 TDI Concept e maakt gebruik van een elektromechanische stuurbekrachtiging in plaats van een elektrohydraulische variant. Het voordeel van de elektromechanische versie is dat er geen vloeistof rondgepompt hoeft te worden. De elektromotor van de bekrachtiging wordt alleen ‘gevoed’ als het nodig is - zodra de bestuurder een stuurbeweging maakt dus.

Bovendien beschikt de Audi A4 TDI Concept e over elektrische remmen achter. Dit systeem voorkomt het zogenaamde ’restremmoment’. Dit ontstaat alleen als de voor het remgevoel én het voor snelle aangrijpen van de remmen noodzakelijke luchthoeveelheid resulteert in een lichte vervorming van de remschijf. Dit systeem is in iets gewijzigde vorm ook voor de voorwielen toepasbaar.


De details van efficiency


De Audi A4 TDI Concept e is nog gestroomlijnder dan het productiemodel. Dat komt mede door de achterspoiler, een gedeeltelijk gesloten grille en het verlaagde koetswerk. Door deze maatregelen daalt de toch al voorbeeldige Cw-waarde van 0,27 naar 0,25. De bodem van de auto is zo glad mogelijk uitgevoerd en zelfs de wielen zijn zo ontworpen dat ze de luchtstroom rond de wielkasten optimaliseren. De banden hebben een lage rolweerstand, maar bieden oo