11
maart
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A4 TDI clean diesel en A4 TFSI flexible fuel dit voorjaar leverbaar

De Audi A4 3.0 TDI clean diesel beschikt over de schoonste dieseltechnologie ter wereld. Een breed pakket maatregelen zorgt daarbij voor een extreem laag emissieniveau. De 3.0 V6 TDI, met een vermogen van 176 kW (240 pk), maakt ten behoeve van een zo schoon mogelijke verbranding om te beginnen gebruik van Common Rail-inspuiting met inspuitdrukken tot 2.000 bar, maar ook van innovatieve druksensoren in de verbrandingskamers en een krachtig uitlaatgasrecirculatiesysteem. De motor is gekoppeld aan een innovatieve DeNOx-katalysator. Hierin wordt het heldere additief AdBlue geïnjecteerd. In de hete stroom uitlaatgassen lost AdBlue op tot ammoniak en dat zorgt er weer voor dat stikstofoxiden uiteenvallen in onschadelijke stikstof en water. Hierdoor voldoet de Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro nu al aan de Euro VI emissie-eisen die in 2014 van kracht worden. De Audi A4 3.0 TDI clean diesel is leverbaar als limousine en als Avant. Beide worden standaard geleverd in combinatie met de zestraps tiptronic-transmissie. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). De limousine-uitvoering is goed voor een sprint van 0-100 km/h in slechts 6,2 seconden (Avant: 6,3 seconden). De clean diesel-modellen vallen echter vooral op door hun zeer gunstige brandstofverbruik: de Audi A4 3.0 TDI clean diesel limousine komt tot een gemiddelde van slechts 6,7 l/100 km en de Avant tot 6,8 l/100 km.


Flexible fuel


Ook nieuw in het Audi A4-programma zijn de flexible fuel-uitvoeringen. Deze maken gebruik van een 2.0 TFSI-motor die geschikt is voor het gebruik van E 85, een brandstof die bestaat uit een mengsel van ethanol (85%) en benzine (15%). Bio-ethanol kan door een alcoholische vergisting van planten worden gewonnen; door het hoge regeneratieve aandeel valt de CO2-balans 75% gunstiger uit dan bij gebruik van een brandstof op basis van olie. E 85 heeft een lagere energiedichtheid dan benzine (-40%), maar dit wordt voor een belangrijk deel gecompenseerd door het hoge octaangetal (ROZ 110). De 132 kW (180 pk) sterke 2.0 TFSI-motor zorgt dan ook voor goede prestaties. De Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel in limousine-uitvoering sprint in 7,9 seconden van 0-100 km/h (Avant: 8,1 s) en is goed voor een topsnelheid van 236 km/h (Avant: 228 km/h). Bij gebruik van E 85 bedraagt het gemiddelde verbruik 9,0 l/100 km (Avant: 9,2 l/100 km) en bij gebruik van superbenzine (ROZ 98) 6,4 l/100 km (Avant: 6,6 l/100 km). De Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel limousine met voorwielaandrijving is met een gemiddelde CO2-uitstoot van 149 g/km goed voor een A-Label (quattro: 169 gram CO2 - B-label). De Avant heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 154 g/km (B-label) en de quattro-uitvoering komt uit op 174 g/km (C-label).


De prijzen


De Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro is er als limousine vanaf € 59.190,- en als Avant vanaf € 61.230,-. De prijslijst voor de Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel  begint bij € 38.780,- voor de limousine met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesversnellingsbak (Avant: € 41.100,-). De Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel quattro (eveneens met handgeschakelde zesversnellingsbak) staat te boek voor € 42.220,- (Avant: € 44.540,-).

Alle nieuwe modellen zijn ook leverbaar in Pro Line- en Pro Line-Business-uitvoering. De Audi 2.0 TFSI flexible fuel is bovendien leverbaar in de gelimiteerd beschikbare S edition quattro-uitvoering.

De clean diesel- en flexible fuel-uitvoeringen van de Audi A4 zijn met onmiddellijke ingang te bestellen. De levering start dit voorjaar.