21
april
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A3 e-tron concept debuteert op autoshow Sjanghai

De Audi A3 e-tron deelt zijn exterieur en interieur met de Audi A3 e-tron concept die in Genève debuteerde. Zijn afmetingen (4,44 m lang, 1,84 m breed, 1.39 m hoog, wielbasis 2,63 meter) zijn bijvoorbeeld identiek. Het studiemodel weegt 1.720 kg.



Plug-in hybrid

De Audi A3 e-tron is opgezet als plug-in hybride. Dat betekent dat zijn lithium-ion accu’s eenvoudig via het reguliere stroomnet kunnen worden opgeladen. Het studiemodel heeft een 155 kW/211 pk sterke 2.0 TFSI-motor en een elektromotor van 20 kW/27 pk. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 175 kW/238 pk. De topsnelheid van de Audi A3 e-tron bedraagt 231 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt 6,8 s. Het gemiddelde verbruik komt uit op slechts 2,2 l/100 km. De lithium-ion batterijen bevinden zich achter de achterbank. De capaciteit van 12 kWh is goed voor een elektrische actieradius van 54 km. De efficiency van de aandrijflijn wordt versterkt door de zeventraps S tronic-transmissie, een Start-Stop-systeem, recuperatie, intelligent warmtemanagement en een oliepomp die vraaggestuurd werkt. Via het MMI-beeldscherm worden gegevens over het verbruik en de via recuperatie teruggewonnen energie duidelijk weergegeven.



Dynamiek

Het onderstel van de Audi A3 e-tron is nauw verwant aan dat van de sportieve Audi RS3 Sportback. De basis voor de dynamiek wordt gevormd door de McPherson voorwielophanging, de multilink achteras, de ruim bemeten spoorbreedtes (1.572 mm vóór, 1.542 mm achter) en de 20-inch lichtmetalen velgen. Met Audi Drive Select kan de bestuurder de respons van motor, besturing en transmissie beïnvloeden. Het spectrum varieert daarbij van zeer sportief tot maximale efficiency.



Verwijzing naar de toekomst

Ook het interieur van de Audi A3 e-tron concept verwijst naar de toekomst. Mede dankzij de toepassing van MMI touch is de bediening intuïtiever dan ooit. Via een ingebouwde WLAN hotspot (via UMTS) zijn snelle internetverbindingen mogelijk. De bestuurder heeft op die manier bijvoorbeeld toegang tot relevante (reis)informatie van Google. De passagiers achterin kunnen van alle internetfuncties gebruik maken. In de achterzijde van de voorstoelen zijn iPad-houders geïntegreerd.