24
oktober
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi A1 project: compacte klasse

De efficiency van de Audi A1 project komt overal tot uiting, om te beginnen ‘onder de kap’. Het studiemodel beschikt over de direct ingespoten 1.4 TFSI met een vermogen van 110 kW/150 pk. Deze benzinemotor met turbo drijft de voorwielen aan via de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarbij heeft hij een achterin geplaatste elektromotor die een vermogen van 30 kW/41 pk en een maximaal koppel van 200 Nm levert. Deze elektromotor drijft de achterwielen aan. Beide motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. Als alleen de benzinemotor wordt gebruikt, heeft het studiemodel dus voorwielaandrijving; met uitsluitend de elektromotor ingeschakeld, heeft hij achterwielaandrijving en als beide samenwerken, heeft de Audi A1 project vierwielaandrijving. De kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt automatisch omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de lithium-ion accu’s. Bovendien is het studiemodel voorzien van een start-stop-systeem.

Emissievrij
De Audi A1 project is tot hoge prestaties in staat. Zijn topsnelheid bedraagt 201 km/h en de ‘0-100’ duurt slechts 7,8 seconden. Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 112 g/km. Door het unieke concept waarbij benzine- en elektromotor onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, is het mogelijk om emissievrij met de Audi A1 project te rijden. De lithium-ion accu’s van het studiemodel zijn via het stopcontact op te laden. De volledig opgeladen accu’s verlenen de auto een actieradius van maximaal 100 emissievrije kilometers.

Een compacte, échte Audi
Hoewel compact (L/B/H 3,91, 1,75, 1,40 m), is de Audi A1 project een echte Audi. Dat komt onder meer tot uiting in een krachtig design waarbij de coupévormige daklijn met de aluminium ‘bogen’, die A en C-stijl met elkaar verbinden, direct in het oog springen. Verder valt het studiemodel op door zijn typerende Audi-grille, de lage motorkap en LED-koplampen, zijn stevige ‘schouders’, de grote 18 inch wielen en de aluminium afwerking van diverse details.

Ruimtelijk inzicht
Ook als het gaat om ‘ruimtelijk inzicht’ is de Audi A1 project zeer innovatief. Dankzij de dwarsgeplaatste motor voorin en de forse wielbasis van maar liefst 2,46 meter biedt hij veel interieurruimte. Alle vier inzittenden hebben hun eigen zitplaats met volop hoofdruimte. In het interieur heerst dankzij de scherpe kleurcontrasten en details die van de TT zijn ‘geleend’ een echte sportwagenambiance. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en hebben een indrukwekkende ‘look and feel’ – ook in dat opzicht is de Audi A1 project dus een echte Audi. De bagageruimte heeft een inhoud van 240 liter. Als de achterklep wordt geopend, is de elektromotor zichtbaar dankzij een glazen paneel.

Audi mobile device: alles in één
De Audi A1 project is uitgevoerd met de uitneembare Audi mobile device. Deze compacte unit is multifunctioneel: hij fungeert als ‘toegangspas’ voor de auto en daarnaast combineert hij telefoon-, navigatie- en audio-/videofuncties. De bediening van de Audi mobile device gebeurt via een touchscreen. De menustructuur is gelijk aan die van het veelgeprezen Audi MMI-systeem, dat overigens ook standaard is in de Audi A1 project De Audi mobile device communiceert via een WLAN-verbinding met de auto. Via een camera is het zo mogelijk om het interieur van de auto op afstand in real time in de gaten te houden. Als het alarm af gaat, volgt er automatisch een waarschuwing op de mobile device. Wordt de auto gestolen en raakt hij buiten het WLAN-bereik, dan treedt automatisch de UMTS-zender van de GSM-telefoon in werking. Deze zendt dan signalen uit waardoor de auto is te traceren.