06
juli
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

75 Jaar 'vier ringen'

In de late jaren dertig van de vorige eeuw was één op de vier auto’s in Duitsland een product van de Auto Union AG, met de vier ringen op de grille. Door de fusie werd de onderneming de op één na grootste autofabrikant in Duitsland. Ook nu nog staan de vier ringen als beeldmerk voor Audi. Thomas Frank, hoofd van de historische afdeling Audi Tradition: “De vier ringen staan voor één van de wereldwijd toonaangevende producenten van hoogwaardige automobielen en zijn het zichtbare teken voor de identiteit en kwaliteit van het merk. Tegelijkertijd vormen ze de verbinding tussen verleden, heden en toekomst.”

Centraal thema bij oldtimerevenementen
“75 Jaar vier ringen” is het centrale thema van Audi Tradition bij alle oldtimerevenementen waaraan de afdeling dit jaar deelneemt. Daaronder de “Mille Miglia”, “Donau Classic”, “Sachsen Classic”, “Chronoswiss Classic” en de “Gran Premio Nuvolari”. Tijdens al deze evenementen worden historische automobielen van de vier merken Audi, DKW, Horch en Wanderer ingeschreven.

Thematentoonstellingen in Zwickau, Chemnitz en Ingolstadt
Daarnaast zijn er drie thematentoonstellingen in musea in de Duitse steden Zwickau, Chemnitz en Ingolstadt:
• Industriemuseum Chemnitz: „Vier Ringe für Sachsen - 75 Jahre Auto Union“ van 9 juni t/m 2 september
• August Horch Museum Zwickau: „75 Jahre Auto Union AG – Rennen, Siege und Rekorde“ van 29 juni t/m 4 november
• Audi museum mobile in Ingolstadt: „Vier Ringe, eine Hochzeit – ein Markenzeichen wird 75“ van 25 juli t/m 31 oktober

Historische achtergrond
Mede door de komst van automatisering en de lopende band werd de druk op de Duitse autobouwers medio jaren twintig al sterker. Auto’s uit de Verenigde Staten overspoelden de markt in Europa en kleine Europese fabrikanten overleefden vaak niet. De economische crisis van 1929 betekende een extra last voor de autobouwers in Saksen. Het idee voor de fusie van de vier fabrikanten kwam van de Saksische staatsbank en op 29 juni 1932 was de fusie tot Auto Union AG een feit.

Elk merk met een eigen marktsegment
Fusiepartners waren de Zschopauer Motorenwerke J.S. Rasmussen AG, waartoe sinds augustus 1928 al de Audiwerke AG behoorden, plus de Horchwerke AG en de auto-afdeling van de Wanderer Werke in Chemnitz. De merknamen Audi, DKW, Horch en Wanderer werden gehandhaafd en elk merk werd verantwoordelijk voor een eigen marktsegment: DKW voor motorfietsen en kleine auto’s, Wanderer voor middenklasse-auto’s, Audi voor auto’s in de hogere middenklasse en Horch voor luxe auto’s in de topklasse.

Baanbrekend werk op het gebied van tests en onderzoek
Voor administratie, ontwikkeling, tests, marketing en verkoop werden de krachten gebundeld in het nieuwe hoofdkantoor in Chemnitz. Zo bereikte de Auto Union een hoog niveau op het gebied van wetenschap en onderzoek, met baanbrekend werk op het gebied van materiaalkunde, slijtagetests, windtunneltests en botsproeven. Nu nog profiteert Audi van het werk dat al sinds medio jaren dertig door de Auto Union verricht werd. Innovatieve techniek en aantrekkelijke, hoogwaardige producten waren destijds kenmerkend voor de Auto Union. Tegenwoordig zijn ze dat ook voor Audi en ze vormen de basis van het nog steeds voortdurende succes.