12
maart
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

2012 zeer succesvol voor Audi, verdere groei in 2013

In 2012 verkocht Audi 1,45 miljoen voertuigen en steeg de omzet tot 48,8 miljard euro. De operationele winst van 5,4 miljard euro betekent eveneens een nieuw record voor het merk. De operationele return on sales kwam uit op 11% - duidelijk hoger dan de doelstelling (8-10%). In 2013 wil Audi verder groeien en extra klanten vinden. Het merk denkt dit jaar alleen in Duitsland al 1.500 extra werknemers te werven.



Nieuwe fabrieken

Om de geplande verdere groei van de Audi Group mogelijk te maken, worden nog dit jaar twee nieuwe fabrieken geopend in Hongarije en China. Vanaf 2016 wordt de nieuwe Q5 ook in een nieuwe fabriek in Mexico geproduceerd. Rupert Stadler, CEO van Audi: “2012 was een zeer succesvol jaar, waarin we onze doelen ruimschoots hebben overtroffen. Nu creëren we de juiste omstandigheden om onze leidende rol ook in de toekomst vast te kunnen houden.”



Wederom recordjaar

Audi leverde in 2012 1.455.123 auto’s af – een stijging van 11,7% ten opzichte van 2011 (1.302.659 afleveringen). Deze stijging staat voor circa 152.500 nieuwe klanten. De omzet steeg met 10,6% tot 48,771 miljard euro (2011: 44,096 miljard euro). Ondanks de steeds moeilijker wordende economische situatie slaagde Audi er in de operationele winst licht te vergroten tot 5,38 miljard euro (2011: 5,348 miljard euro). De operationele return on sales bedroeg 11,0% (2011: 12,1%). Dit is wederom ruim boven de vooraf vastgestelde bandbreedte van 8-10%. De saleskosten kwamen in 2012 uit op 4,593 miljard euro. De stijging ten opzichte van 2011 (3,599 miljard euro) komt op het conto van het grotere marktvolume, hogere marketingkosten, de marktintroductie van nieuwe modellen en de start van strategische salesconcepten zoals Audi City in Londen en Beijing.

Het netto financiële resultaat over 2012 bedroeg 576 miljoen euro. Daardoor komt de winst  voor belastingen uit op 5,956 miljard euro (2011: 6,041 miljard euro).



Sterke, gezonde onderneming

De belangrijkste financiële kengetallen bevestigen de sterke winstgevendheid van de Audi Group en geven aan dat het wereldwijd tot de meest succesvolle autofabrikanten blijft behoren. De return on sales voor belastingen kwam uit op een voorbeeldige 12,2% (2011: 13,7%). De return on capital bedroeg 30,9% (2011: 35,4%).



Omvangrijk investeringsprogramma

Om zijn sterke positie verder uit te bouwen, startte Audi in 2011 zijn meest omvangrijke investeringsprogramma ooit. Tot  2015 wordt per jaar meer dan 3,5 miljard euro geïnvesteerd in nieuwe technologieën, innovatie en uitbreiding van de wereldwijde productiecapaciteit. Deze investeringen beginnen zich nu al uit te betalen. Zo werden in Europa maar liefst 80.000 exemplaren van de Audi Q3 afgeleverd en is de Q5 de meest succesvolle SUV in zijn segment met 200.000 verkochte exemplaren. Ook de nieuwe Audi A6 heeft voor een sterke impuls in Europa gezorgd. In 2012 steeg het aantal afleveringen  van de grote stationcar met maar liefst 38,9% tot een totaal van circa 63.100 eenheden.



Groei op alle markten

In 2012 verkocht Audi in Europa in totaal 739.000 auto’s. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden betekent dit een stijging van 1,8% vergeleken met 2011. In de VS zorgde Audi elke maand voor een nieuwe verkooprecord en gaf daarmee een passend vervolg aan de sterke groeicijfers van 2011. In China behield Audi op overtuigende wijze zijn leidende positie in het premiumsegment met 405.000 verkochte auto’s. In maar liefst 50 landen was Audi in 2012 goed voor verkooprecords.



Vooruitblikken op 2013 en 2014

Audi rekent voor 2013 en 2014 op een lichte stijging van de omzet. Naar verwachting profiteert de winstgevendheid daarbij van de geplande grotere afzetvolumes en van continue verbeteringen  van de productiviteit en verdere optimalisering van processen. Dankzij extra inspanningen die gepaard gaan met nieuwe producten en ontwikkelingen verwacht Audi aan de steeds strenger wordende CO2-eisen te kunnen voldoen. Als het gaat om de operationele return on sales denkt het merk wederom aan de bovenzijde van de geplande strategische bandbreedte van 8-10% uit te komen. Nieuwe modellen zijn een belangrijk middel om deze doelen te bereiken. Onlangs werd bijvoorbeeld de nieuwe Audi A3 Sportback e-tron met plug-in hybride-technologie voorgesteld. Later dit jaar introduceert Audi de A3 Limousine. Deze zal de positie van Audi op met name de Amerikaanse en Chinese markt verder versterken. Ook komen nog dit jaar een recordaantal nieuwe RS-modellen op de markt, waaronder de RS 7 Sportback, de RS Q3, de RS 6 Avant en de RS 5 Cabriolet.