04
juni
2015
|
09:51
Europe/Amsterdam

185 historische Audi en Auto Union-voertuigen tijdens ‘Audi Tradition’ op 7 juni in Leusden

Onder de merknaam Horch begon industriepionier August Horch (1868-1951) zijn eigen automobielfabriek, waar hij in 1900 zijn eerste eigen auto produceerde. Vanuit Keulen verplaatste hij de activiteiten al snel naar het oosten van Duitsland, waar de A. Horch & Cie. Motorwagenwerke AG in Zwickau in 1904 in het handelsregister werd opgenomen. Met sportieve successen, ondermeer in de bekende ‘Herkomer-Konkurrenz’, maakte Horch reclame voor de kwaliteit van zijn producten. Na de eerste Duitse auto met viercilindermotor in 1902 presenteerde Horch in 1907 voor het eerst een zescilinder. Vanwege een meningsverschil met de raad van commissarissen verliet de oprichter in 1909 de onderneming en begon zelf onder de merknaam Audi, de Latijnse vertaling van zijn achternaam. Ruim twee decennia later zouden beide merken alsnog in de Auto Union verenigd worden.



Horch marktleider in het luxe segment

Ook zonder August Horch aan het hoofd ging Horch als merk door. Horch stond vooral bekend om grote auto’s, waaronder de 12/60 PS als eerste Duitse in serie geproduceerde auto met achtcilindermotor. Later volgde de Horch 670 met twaalfcilinder. Horch had in de jaren dertig een marktaandeel van 50% in het luxe segment, waarin het merk marktleider was. Tijdens ‘Audi Tradition’ wordt een Horch 930V Sport Cabriolet uit 1937 getoond, een duidelijk voorbeeld van de elegantie en luxe van de Horchs van destijds. De auto was decennialang in Rusland en is sinds 1998 in het bezit van de huidige Nederlandse eigenaar, die er zo’n 10.000 uur aan heeft besteed om hem weer in zo origineel mogelijke staat te krijgen.



Audi 80 quattro vertegenwoordigt modernere historie

De introductie van de Audi quattro tijdens de Autosalon van Genève in 1980 betekende voor Audi een mijlpaal, want met dit model maakte Audi de vierwielaandrijving voor in serie geproduceerde personenauto’s populair. Ook in de autosport zorgde de quattro-technologie voor een revolutie: in de rallysport en later op het circuit behaalde Audi vele successen – zelfs zodanig, dat de toepassing van vierwielaandrijving in sommige takken van de autosport verboden werd. Uiteraard zijn er tijdens ‘Audi Tradition’ in Leusden de nodige ‘Ur-quattro’s’ te zien, maar een bijzondere vermelding verdient zeker ook de Audi 80 quattro die tevens deelneemt aan het concours d’élégance. Waar de Audi quattro met zijn flinke prijs een exclusieve auto was, maakte Audi door modellen als de 80 quattro de vierwielaandrijving ook voor een groter publiek toegankelijk. Inmiddels is deze technologie niet meer weg te denken uit het programma van Audi en vormt de quattro-vierwielaandrijving een belangrijke pijler onder het succes van het merk.



Programma met vele activiteiten

‘Audi Tradition’ wordt georganiseerd door de Nederlandse Audi-importeur Pon’s Automobielhandel in samenwerking met de Nederlandse clubs die zijn vertegenwoordigd in de Audi Club International (ACI). Dat zijn de Algemene Audi Club, de Audi Sport Club Nederland, de DKW Club Nederland en de NSU Club Nederland. Op zondag 7 juni is er van 11.00 tot 16.00 uur een uitgebreid programma met films, technische workshops, een concours d’élégance en presentaties van auto’s en motorfietsen door de leden van de diverse clubs. Ook zijn er speciale aanbiedingen op het gebied van automobilia en kan uiteraard worden kennisgemaakt met het actuele programma van Audi. Meer informatie is te vinden via de evenementpagina op Facebook en via #AudiTraditionNL2015.