14
juli
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

100 jaar Audi: Solide élégance kenmerk van het Audi-design

Auto Union en Audi in het bijzonder hebben tot de dag van vandaag een eigen invulling gegeven aan die cultuur, aangevuld met Audi’s visualisering van haar traditioneel technische perfectie. Dat maakt Audi’s door de jaren heen niet alleen attractief, maar voegt de dimensie kwaliteit toe aan de optische uitstraling.

Experimenten met aërodynamische vormen voor de Audi type K van ingenieur Paul Jaray in 1924 en nieuwe concepten zoals voorwielaandrijving in 1933 inspireerden de vooroorlogse Auto Union-stilisten. Met durf en gevoel voor esthetische schoonheid creëerden zij de wonderschone Audi 225 UW Front roadster, een artistieke mijlpaal in de Duitse autohistorie.

In de jaren vijftig borduurden Auto Union ontwerpers voort op in de jaren dertig in gang gezette designtrends. Het sierlijke silhouet van de onvergetelijke DKW 3-6 (sinds 1950) was het tastbare resultaat dat zich meer dan een decennium lang onderscheidde van elke middenklasser binnen en buiten Duitsland. De DKW Monza coupé (1956) en de flamboyante 1000 SP coupé (1957) en roadster (1964) verwierven zich zelfs een eigen plaats onder de klassieke naoorlogse auto-ontwerpen.


Wereldkampioen op het gebied van aerodynamica



De naam Audi in combinatie met de vier ringen die de oorspronkelijke vier merken van het Auto Union concern symboliseren, was aanvankelijk gezichtsbepalend voor het in 1965 herboren merk uit Ingolstadt. Maar al gauw ontwikkelde het Audi-design zich verder dan alleen een herkenbaar front.

Audi’s type 100 S coupé uit 1971 straalde een bijna Italiaanse flair uit wat het model in zijn tijd tot verkoopsucces maakte en vervolgens spontaan tot geliefd verzamelobject ontwikkelde.

In 1983 toonde Audi de wereld dat voorspong door techniek verder reikte dan innovaties onder de motorkap; het kon ook gevisualiseerd worden. De Audi 100 was namelijk wereldkampioen op het gebied van aerodynamica ten behoeve van minimale luchtweerstand, met lessen geleerd van de recordwagens uit de jaren dertig.


Onderscheidend door totale vormtaal



In toenemende mate nam Audi de laatste decennia het voortouw op het gebied van stilistische vernieuwing bij zowel het eigen merk alsook binnen de autoindustrie in zijn algemeenheid, niet in de laatste plaats door de toegepaste aerodynamica en functionele details.

Gedurende de jaren negentig sprak uit een reeks consequent gestileerde studiemodellen zoals de Avus, quattro coupé of de ASF lichtgewicht limousine een succesvolle poging een auto door een totale vormtaal onderscheidend te maken. De Audi TT en R8 coupé zijn daardoor nu al designiconen.

Italiaanse invloeden van de hand van designchef Walter da Silva en de invoering  van Audi’s trotse single frame grille - die associaties oproept met de roemrijke vooroorlogse Grand Prix wagens - zijn voorlopig bepalend voor Audi’s designtaal, die echter volop in ontwikkeling blijft.