01
november
2013
|
10:18
Europe/Amsterdam

Ingrijpend vernieuwde Audi A8: voorsprong tot in detail

De Audi A8 is wereldwijd in de klasse van toplimousines een succes. In 2011 werden er 34.200 verkocht en in 2012 steeg dat aantal met 13% tot 38.600 exemplaren. Met de vernieuwde A8 geeft Audi dit succesverhaal een passend vervolg. De Audi ultra lichtgewicht bouwwijze is een belangrijke troef van de grote limousine. De carrosserie is vrijwel volledig van aluminium (Audi Space Frame) en weegt daardoor slechts 231 kg. De Audi A8 3.0 TFSI quattro weegt 1.830 kg en is daarmee de lichtste vierwielaangedreven auto in dit segment. 



Regulier en lang

De vernieuwde Audi A8 is 5,14 m lang, 1,95 m breed en 1,46 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,99 m. De A8 L-versies hebben een wielbasis van 3,12 m en een totale lengte van 5,47 m (beide +13 cm). De verlengde wielbasis komt geheel ten goede aan de ruimte voor de passagiers achterin.



Highlights

Elke Audi A8 wordt standaard geleverd met LED koplampen. Een highlight in de ware zin van het woord is de beschikbaarheid van elektronisch aangestuurde Matrix LED-verlichting. Elke koplampunit beschikt over in totaal 25 diodes. Deze zijn per vijf gegroepeerd. Elk LED-cluster maakt gebruik van een eigen reflector. Met de lichtschakelaar op ‘automatisch’ wordt bij snelheden boven 30 km/h op buitenwegen altijd groot licht gevoerd. Als een speciale camera tegenliggers ‘herkent’, komt de volledig elektronische aansturing van het lichtsysteem in beeld: bepaalde LED’s worden dan gedimd of uitgeschakeld zodat de tegenligger niet wordt verblind. Zodra de tegenligger ‘uit beeld’ is, worden alle LED’s weer ingezet voor een maximale lichtopbrengst. In combinatie met de nachtzicht assistent is een speciale functie beschikbaar: als een persoon in de onmiddellijke nabijheid vóór de auto wordt opgemerkt, wordt deze persoon door middel van drie snelle lichtflitsen ‘gemarkeerd’. Deze subtiele lichtflitsen gelden ook als waarschuwing voor die persoon. De nachtzicht assistent is ook in staat grotere dieren (wild) te herkennen. De lichtflitsen blijven hier achterwege om de dieren niet onnodig te laten schrikken.



Intelligent: verlichting werkt samen met MMI

Doordat de Matrix LED-verlichting volledig elektronisch wordt aangestuurd, kan het samen werken met MMI Navigatie plus (inclusief MMI Touch). De essentie daarvan is dat het navigatiesysteem het wegverloop kent. Op basis daarvan reageert de verlichting razendsnel en volautomatisch: de afslag- en bochtverlichting anticiperen op wat komen gaat en zodra de auto op een buitenweg komt, wordt het grootlicht ingeschakeld.



De innige band van innovatie en luxe

Het interieur van de vernieuwde A8 ademt luxe, klasse én innovatie. Zo wordt de interieurverlichting verzorgd door LED’s. Tevens is ambienteverlichting met keuze uit verschillende ‘sferen’ beschikbaar. Voor het interieur van de Audi A8 is er keuze uit een groot aantal kleurstellingen en afwerkingen.

De vernieuwde A8 is wederom leverbaar met een head-up display, dat belangrijke informatie direct in het blikveld van de bestuurder weergeeft. De bestuurder kan via het MMI zelf kiezen welke informatie hij wil zien. Deze informatie is op circa 2,5 m vóór de voorruit zichtbaar. De ogen van de bestuurder zijn door de blik op de weg namelijk gewend aan deze afstand – speciaal scherp stellen is dus niet nodig, ook niet voor brildragers. Bovendien is de helderheid en kleurintensiteit van de getallen en symbolen naar wens aan te passen.



De 22 manieren van zitcomfort

Het meubilair van de Audi A8 is van absolute topklasse. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, optioneel verwarmbaar en voorzien van een memory-functie. Door de specifieke vorm worden ook de schouders optimaal ondersteund. Vooral op langere trips is dit een belangrijke comfortfactor. De A8 L W12 beschikt standaard over comfortstoelen die op 22 manieren elektrisch verstelbaar zijn. Zo zijn de lendensteunen en de zijwangen van deze stoelen pneumatisch instelbaar. De S8 heeft deze stoelen ook, maar dan met lederen bekleding die in diamantpatroon is gestikt. Optioneel is stoelventilatie leverbaar. Hierbij is ook een massagefunctie met pneumatische kussens inbegrepen. Er is daarbij keuze uit vijf massageprogramma’s  en –intensiteiten.



Vernieuwde TFSI- en TDI-motoren

Alle motoren van de Audi A8 zijn vernieuwd. Zonder uitzondering voldoen de benzine- en de dieselmodellen aan de Euro 6-emissienorm. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttraps tiptronic-transmissie. De eerste benzinemotor in het gamma is de 3.0 TFSI die gebruik maakt van compressortechnologie. Deze motor met zowel directe als indirecte injectie levert een vermogen van 228 kW/310 pk (voorheen: 213 kW/290 pk) en het koppel bedraagt 440 Nm (tussen 2.900-4.750 tpm). Met deze motor accelereert de A8 in 5,7 s van 0-100 km/h. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Het gemiddelde fabrieksverbruik komt op 7,8 l/100 (CO2: 183 g/km).



4.0 V8 TFSI en 6.0 W12

De 4.0 V8 TFSI-motor is in twee woorden samen te vatten: pure hightech. De V8 biturbomotor is zeer krachtig: 320 kW/435 pk (+11 kW/15 pk) en 600 Nm (tussen 1.500 en 5.000 tpm). Daarmee is een ’0-100’ in slechts 4,5 s mogelijk. Het relatief gunstige gemiddelde verbruikscijfer van 9,1 l/100 km (CO2: 213 g/km) komt voor een belangrijk deel op het conto van Audi’s Cylinder On Demand-systeem (COD). Dit systeem schakelt bij lage belasting vier cilinders uit door de kleppen te sluiten en injectie en ontsteking te deactiveren. De V8 functioneert op dat moment als een viercilinder motor. Bij COD is Active Noise Cancellation inbegrepen. Dit voorkomt in viercilindermodus ongewenst geluid door trillingen in tegenfase te produceren. Ook de Audi A8 W12 L beschikt over COD en Active Noise Cancellation. In dit geval kunnen zes van de twaalf cilinders worden uitgeschakeld. Daardoor bedraagt het gemiddelde verbruik van het 368 kW/500 pk sterke topmodel 11,7 l/100 km. Dat maakt de Audi A8 L W12 tot de zuinigste limousine met twaalfcilinder motor in zijn klasse.



Dieselmodellen: kracht en efficiency

Het A8 dieselgamma start met de 190 kW/258 pk sterke 3.0 TDI-motor die nog geen 200 kg weegt. Het maximale koppel van deze krachtbron bedraagt maar liefst 580 Nm (beschikbaar tussen 1.750-2.500 tpm). De prestaties zijn van hoog niveau. Zo neemt de sprint van 0-100 km/h slechts 5,9 s in beslag. Met een verbruik van gemiddeld 5,9 l/100 km (CO2: 155 g/km) km is de A8 3.0 TDI bovendien opmerkelijk zuinig. Hij voldoet ook al aan de tweede fase van de Euro 6-norm die in 2017 van kracht wordt.

De Audi A8 4.2 TDI heeft een V8 met een vermogen van 283 kW/385 pk (+25 kW/34 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 850 Nm (tussen 2.000 en 2.750 tpm). Vanwege de enorme kracht die de V8 levert, is een sportdifferentieel standaard. De Audi A8 4.2 TDI sprint in 4,7 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddelde fabrieksverbruik komt uit op slechts 7,4 l/100 km (CO2: 194 g/km). De V8 is uitgevoerd met selective catalytic reduction (SCR-technologie) die samen met de toevoeging van AdBlue de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) vrijwel tot nul reduceert. Mede hierdoor voldoet de A8 4.2 TDI evenals alle andere modellen aan de Euro 6 emissienorm.



Uitbreiding motorengamma in 2014

Naast de Audi A8 L W12 staan voor 2014 nog meer nieuwe versies op het programma. De Audi S8 is het sportieve topmodel binnen de reeks. Zijn 4.0 TFSI biturbo-motor met COD levert 382 kW/520 pk. Het riante koppel van 650 Nm is beschikbaar in het zeer brede toerengebied van 1.700 - 5.500 tpm. Andere cijfers die de sportiviteit van de S8 onderstrepen zijn 4,1 s voor de sprint van 0-100 km/h en de op 250 km/h begrensde topsnelheid. Desondanks blijft het gemiddelde fabrieksverbruik steken bij 9,6 l/100 km (CO2: 225 g/km). Het sportieve gevoel dat de bestuurder ervaart, komt op het conto van het indrukwekkende motorgeluid, het standaard sportdifferentieel en de dynamische afstemming van de adaptieve luchtvering en dynamic steering. De Audi S8 is net als de andere V8-modellen binnen de reeks te leveren met keramische remschijven.

De Audi A8 hybrid beschikt over een 2.0 TFSI-motor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk en het koppel 480 Nm. Via een aangepaste tiptronic transmissie worden de voorwielen aangedreven. De lithium-ion-accu’s achterin maken het mogelijk om zo’n drie kilometer volledig elektrisch te rijden met een snelheid van maximaal 100 km/u. Gemiddeld verbruikt de A8 hybrid slechts 6,3 liter brandstof per 100 kilometer (147 gram CO2 per kilometer).



Nieuwe assistentiesystemen

De als optie leverbare assistentiesystemen maken het rijden nog aangenamer. De adaptieve cruise control met stop&go-functie is gekoppeld aan het verder ontwikkelde veiligheidssysteem Audi pre sense basic en de Audi side assist. Nieuw in de A8 is Audi active lane assist. Dit kan indien nodig automatisch kleine correcties uitvoeren om de auto ‘tussen de lijnen’ te houden. Ook nieuw is de parkeerhulp met weergave van de omgeving, die het sturen bij inparkeren overneemt. Als aanvulling op de MMI Navigatie plus is Audi connect inclusief autotelefoon leverbaar. Met behulp van een ingebouwde UMTS-module biedt de A8 hiermee toegang tot het internet. Passagiers kunnen dankzij een WLAN-hotspot surfen en mailen met hun mobiele apparaten, terwijl voor de bestuurder op maat gemaakte online-diensten van Audi connect beschikbaar zijn zoals verkeersinformatie, Google Earth en Google Street View en nieuwsberichten.



High-end audio – van B&O

Het Bang & Olufsen Advanced Sound System met twee versterkers (ruim 1.400 Watt) en 19 luidsprekers zorgt voor een geluidservaring van het allerhoogste niveau. Dankzij de gefaseerde digitale output van dit geavanceerde sound system wanen de inzittenden zich in een concertzaal. Ook in visueel opzicht is het B&O geluidsysteem indrukwekkend: bij het starten van de auto komen de aluminium tweeters (links en rechts op het dashboard) automatisch tevoorschijn. Speciaal voor de passagiers achterin is er het Rear Seat Entertainment-pakket met twee grote (26 cm diameter) displays, bluetooth-hoofdtelefoons en een DVD-speler. De verstelbare displays kunnen afzonderlijk functioneren: op de één kan bijvoorbeeld een film worden getoond, terwijl op het andere scherm de navigatie zichtbaar wordt gemaakt.



Pro Line en Pro Line Plus

Uiteraard is de nieuwe A8 er ook in Pro Line-uitvoering. Dan zijn de volgende luxe items inbegrepen: lederen bekleding (Valcona), airconditioning met vier klimaatzones, verwarmde voorstoelen, ambiente verlichting, telefoonvoorbereiding online, comfort-armsteun voorin en parkeerhulp plus. De meerprijs voor de Pro Line-uitvoering bedraagt € 4.900. De Pro Line Plus-uitvoering geeft luxe een geheel nieuwe dimensie. Alle elementen van de Pro Line-uitvoering zijn inbegrepen plus: parkeerhulp met achteruitrijcamera, BOSE surround sound, servosluiting van de portieren, elektrisch bedienbare zonwering (achterruit, zijruiten achter), comfortstoelen, dubbel glas, comfortsleutel en Matrix LED-koplampen. De Pro Line Plus-meerpijs bedraagt € 12.900 (€ 10.900 voor S8).



Prijzen

Audi A8









































A8 3.0 V6 TFSI quattro:     €  94.240  
A8 4.0 V8 TFSI quattro:   115.240  
A8 3.0 V6 TDI quattro:   94.990  
A8 4.2 V8 TDI quattro:   120.240  
S8:   156.000  (richtprijs)




Audi A8 L









































A8 L 3.0 V6 TFSI quattro:     98.330  
A8 L 4.0 V8 TFSI quattro:   119.830  
A8 L 3.0 V6 TDI quattro:   97.900  
A8 L 4.2 V8 TDI quattro:   124.170  
A8 L W12:   206.000  (richtprijs)




De nieuwe Audi A8-modellen zijn nu bestelbaar, de levering start eind november. Alle genoemde prijzen zijn incl. BTW/BPM.

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws