Leusden,
30
november
2016
|
12:17
Europe/Amsterdam

Audi participeert in joint venture ultrasnelle laadstations in Europa

  • Samenwerking BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Porsche om krachtig DC laadnetwerk te creëren
  • Vermogensniveaus tot 350 kW verminderen laadtijd aanzienlijk ten opzichte van actuele systemen
  • Bouw van circa 400 ultrasnelle laadstations in Europa gepland
  • Ongeëvenaarde samenwerking van autofabrikanten voor de vorming van een merkonafhankelijk laadnetwerk

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben een intentieverklaring getekend om de krachtigste elektrische laadinfrastructuur in Europa te realiseren. Het streven is om snel een groot aantal laadstations te bouwen om met elektroauto’s grote afstanden in Europa af te kunnen leggen. Deze joint venture is een belangrijke stap om een grootschalige acceptatie van dit type auto’s te realiseren.

Het beoogde ultrasnelle laadnetwerk met vermogensniveaus tot maximaal 350 kW gaat aanzienlijk sneller laden mogelijk maken dan de krachtigste laadsystemen die op dit moment worden toegepast. De realisering van dit netwerk start naar verwachting in 2017. In eerste instantie staan er ongeveer 400 laadstations in Europa gepland. Rond 2020 moeten automobilisten gebruik kunnen maken van duizenden van dit soort laadpunten. Het doel is om het afleggen van lange afstanden met EV’s mogelijk te maken door middel van universele laadstations langs snelwegen en belangrijke doorgaande wegen, een voorziening waarover veel EV-rijders momenteel niet beschikken. Het laden wordt dan ongeveer net zo gemakkelijk als het tanken van conventionele brandstoffen.

Verbeterde acceptatie EV’s
Het netwerk gaat gebruikmaken van de standaardtechnologie Combined Charging System (CCS). De geplande laadinfrastructuur vormt een evolutie van de bestaande technische standaard voor AC- en DC-laden van elektrische auto’s. Dankzij een vermogen van maximaal 350 kW wordt DC-snelladen mogelijk. EV’s die zijn ontwikkeld om het volledige vermogen van de laadstations te benutten, kunnen merkonafhankelijk worden geladen in een fractie van de tijd die het laden van de huidige EV’s vergt. Het netwerk wordt geschikt voor alle auto’s die zijn uitgerust met het CCS-systeem en gaat de acceptatie van EV’s in Europa verder verbeteren.

Opladen tijdens koffiestop
“We streven naar het realiseren van een netwerk dat onze klanten in staat stelt om grote afstanden af te leggen en daarbij de koffiepauzes te gebruiken voor het opladen”, aldus Rupert Stadler, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “Betrouwbare, snelle laadoplossingen zijn een belangrijk aankoopargument voor consumenten die voor een elektrische auto kiezen. Middels deze samenwerking willen we een grotere marktacceptatie van e-mobiliteit stimuleren en stappen zetten op het gebied van emissievrij rijden.”

Gelijkwaardige partners
De deelnemende autofabrikanten gaan flink investeren in de ontwikkeling van het netwerk. De oprichters – BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group – worden gelijkwaardige partners in de joint venture. Andere autofabrikanten zullen worden aangemoedigd om eveneens deel te nemen in het netwerk om praktische laadoplossingen voor EV-rijders te creëren. De joint venture staat ook open voor samenwerking met regionale partijen. De oprichting van de joint venture is afhankelijk van het sluiten van definitieve overeenkomsten en de instemming van de mededingingswetgeving in de verschillende landen.

Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Downloads
Laatste nieuws