S tronic transmissie met dubbele koppeling

De S tronic transmissie met dubbele koppeling combineert het comfort van een moderne automaat met de efficiency en sportiviteit van een handgeschakelde versnellingsbak. Het is verkrijgbaar voor een groot aantal modellen in verschillende uitvoeringen – met zes of zeven versnellingen. Audi levert een speciale versie van de zeventraps S tronic voor in lengterichting geplaatste motoren. In deze uitvoering zijn de tandwielen voor alle versnellingen sequentieel geplaatst op één uitgaande as. De vier varianten voor dwarsgeplaatste motoren beschikt daarentegen over twee uitgaande assen, wat een compacte constructie mogelijk maakt. De S tronic voor dwarsgeplaatste motoren is verkrijgbaar met zes of zeven versnellingen; de zeventraps variant is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. Er zijn tevens drie versies voor in lengterichting geplaatste motoren, waarvan er eentje specifiek is ontwikkeld voor quattro-technologie. Ook is er een sportieve versie die in de achterzijde van de R8 is te vinden. Welke variant aan welke motor is gekoppeld, is afhankelijk van de verwachting van de klant met betrekking tot het betreffende model en die hoeveelheid koppel die wordt overgebracht.

Alle varianten van de S tronic bieden tal van voordelen: een hoge efficiency, een slimme aansturing en een grote spreiding doordat de hogere versnellingen langere overbrengingsverhoudingen hebben. Als gevolg daarvan is de hightech transmissie in veel gevallen in staat om het brandstofverbruik te verlagen in vergelijking met de handgeschakelde versnellingsbak. Zijn twee droge koppelingen werken zonder eigen olievoorziening, wat de efficiency verder verbetert. Alle varianten van de S tronic worden gecombineerd met het start-stopsysteem van Audi. De nieuwste S tronic voor in lengterichting geplaatste motoren biedt – naast een innovatief drukreservoirsysteem – shift-by-wire technologie, wat een basisvoorwaarde is voor de vele assistentiesystemen die stappen zetten richting de autonoom rijdende auto.