quattro permanente vierwielaandrijving

download

Modulair platform met langsgeplaatste motoren: het zelfsperrende middendifferentieel

In Audi-modellen met een in lengterichting geplaatste motor wordt de kern van de quattro aandrijflijn gevormd door een zelfsperrend middendifferentieel. Dit bestaat uit een volledig mechanisch planetair tandwielstelsel zonder tijdvertraging. Een ringwiel omringt een zonnewiel. Daartussen draaien twee cilindrische planetaire wielen die zijn verbonden met de roterende behuizing. Onder normale rijomstandigheden wordt 60 procent van het motorkoppel doorgegeven aan de achteras via het ringwiel, dat een grotere diameter heeft, en de bijbehorende uitgaande as. 40 procent van het vermogen gaat naar de vooras via het kleinere zonnewiel. Deze asymmetrische, dynamische koppelverdeling resulteert in een sportief rijgedrag waarbij de nadruk op de aandrijving van de achterwielen ligt. Schuine spievertandingen zorgen onmiddellijk voor axiale krachten als het koppel aan het differentieel wordt doorgegeven. Deze krachten worden uitgeoefend op frictieschijven die voor een sperkoppel zorgen dat het motorkoppel doorgeeft aan de wielen die de beste grip hebben.

De nieuwste variant van het middendifferentieel kan 70 procent van het koppel doorgeven aan de voorwielen en maximaal 85 procent aan de achterwielen.

Modulair platform met dwarsgeplaatste motoren: voor compacte modellen met een dwarsgeplaatste motor maakt Audi gebruik van een quattro aandrijflijn met een elektronisch aangestuurde meerplaats koppeling met hydraulische actuator. Deze is voor het achterdifferentieel aan het eind van de aandrijfas geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling.

Audi R8: actief aangestuurd voordifferentieel

In de Audi R8 is de 7-traps S tronic met geïntegreerd achterdifferentieel en sperdifferentieel achter de motor geplaatst. De elektro-hydraulische meerplaats koppeling die in het voordifferentieel is geïntegreerd, brengt het koppel binnen een paar milliseconden over naar de voorwielen via een aandrijfas. Het koppel kan volledig variabel over de twee assen worden verdeeld. De combinatie van een high-performance transmissiemechanisme en vierwielaandrijving met software die specifiek is toegesneden op een sportwagen met middenmotor zorgt voor een rijdynamiek die zich kenmerkt door een ongeëvenaarde combinatie van stabiliteit en lichtvoetigheid.

Maximaal 100 procent van het vermogen kan bijvoorbeeld naar de voor- of de achteras worden gestuurd. quattro management is geïntegreerd in het rijdynamieksysteem Audi drive, dat keuze biedt uit de modi comfort, auto, dynamic en individual. In de performance-modus zijn er tevens programma’s voor droog en nat wegdek alsmede sneeuw. Deze programma’s passen de parameters met betrekking tot de rijdynamiek aan op de specifieke gripomstandigheden op de betreffende weg.