Designer Sabine Marcelis ontwerpt Amsterdamse laadpaal

  • Speciaal design om karakter van de stad in energietransitie te behouden
  • Bekende designer Sabine Marcelis geeft visie op laadpaal van de toekomst

Gerenommeerd designer Sabine Marcelis en Audi hebben in samenwerking met start-up in laadoplossingen Revolt een speciale laadpaal voor Amsterdam ontworpen. Daarmee willen ze laten zien hoe design een bijdrage kan leveren aan de stad tijdens de huidige energietransitie. In 2030 verwacht de gemeente Amsterdam 82.000 laadpalen nodig te hebben (Gemeente Amsterdam*). Omgerekend is dat één paal per 21 meter. Hoewel deze ontwikkeling een positief effect op het milieu heeft, zal het tegelijkertijd van invloed zijn op het straatbeeld. De Amsterdamse laadpaal toont hoe het karakter van de stad in deze transitie behouden kan blijven.

De laadpaal werd in Amsterdam onthuld tijdens het Audi-event ‘Design for an Electric City’. Onder andere futuroloog Jacintha Scheerder, urban designer Jeroen de Willigen en Rutger Bosch, co-founder van Revolt laadoplossingen, spraken daar over hoe de stad van de toekomst in hun ogen ontworpen moet worden.

download

Uitdagingen energietransitie

Nederlandse steden staan voor een grote opgave nu zij in de huidige energietransitie op hoog tempo veranderingen moeten doorvoeren om te verduurzamen. Eén van deze ontwikkelingen is de overgang naar elektrisch rijden, een milieuvriendelijke en noodzakelijke verandering die tegelijkertijd impact heeft op de leefomgeving en het straatbeeld van de stad. Op dit moment heeft Nederland per vierkante meter al de meeste laadpalen van Europa. In 2030 verwacht Amsterdam 82.000* laadpalen nodig te hebben - in theorie omgerekend één per 21 meter op de openbare weg - wat ervoor zorgt dat ze het straatbeeld deels gaan bepalen. Audi moedigt de energietransitie aan en wil er tegelijk voor zorgen dat het unieke stadsbeeld van Amsterdam eerder verrijkt dan verarmd wordt door de komst van duizenden laadpalen. Het automerk en Sabine Marcelis vonden elkaar in hun gezamenlijke progressieve visie en ontwikkelden een speciale laadpaal voor Amsterdam die laat zien hoe het design van nieuwe technologie de ruimtelijke omgeving van de stad kan verfraaien.

Designer Sabine Marcelis: “Amsterdam is een stad met een rijke geschiedenis en vele gezichten. In mijn ontwerp ging ik daarom terug naar de fundamenten waarop deze is gebouwd, wat letterlijk op palen is. Het zand onder de straten van de stad heb ik in het ontwerp doorvertaald door gebruik te maken van een unieke 3D printtechniek met zand. De spiegeling van het glas symboliseert de lucht, en wat daar gebeurt met de zon en het opwekken van zonne-energie. Zo komen de grond en de lucht samen in de laadpaal. Als laatste zijn ook de drie bekende Amsterdamse Andreaskruizen erin verwerkt.”

Ontwerp vanuit de stad

Marcelis is een Rotterdamse designer die met Studio Sabine Marcelis inmiddels nationaal en internationaal bekendheid geniet. Kenmerkend voor Marcelis’ werk is dat ze experimenteert en innoveert met materialen en productieprocessen, en veel gebruik maakt van glas. In haar ontwerp, geïnspireerd op het karakter en de geschiedenis van Amsterdam, combineert ze dit met zonnepanelen. Met de zonnepanelen als verborgen stukje techniek achter het glas geeft de paal echt iets terug aan de stad. Niet alleen visueel, maar ook in de vorm van stroom. Daardoor kunnen er ook elektrische fietsen aan de paal worden opgeladen. Daarmee laat de paal zien hoe slimme ontwerpen een oplossing kunnen bieden nu energie schaarser wordt. Om in de toekomst nog efficiënter gebruik te kunnen maken van energie, is Revolt op dit moment volop bezig met de ontwikkeling van bidirectionele laadpalen. Daarmee kan een auto ‘twee kanten op laden’ en dus eveneens fungeren als energiebron.

Voor het creatieve concept van deze lokale campagne van Audi Nederland tekende het bureau DEPT®.

Noot voor de redactie:

* Gemeente Amsterdam: Laadvisie Amsterdam: Prognoses van de laadbehoefte voor de jaren 2025 en 2030 (https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/duurzaam-amsterdam/publicaties-duurzaam-groen/laad-strategisch-plan-laadinfrastructuur/)

Het college van de Gemeente Amsterdam gaf in 2020 aan dat de stad in 2030 in totaal 82.000 laadpalen nodig heeft. Om een indruk te geven van hoeveel dat er zijn, werd dit aantal laadpalen in de berekening verspreid over het totaal aan Amsterdamse openbare weg; wanneer 82.000 laadpalen verdeeld zouden worden over 1.773 kilometer (in 2021) aan openbare weg betekent het dat er om de 21 meter een paal nodig is.

Fotocredits: Rachel Ecclestone & Joshua Statie

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.