Adaptive air suspension

De adaptive air suspension – een luchtveringsysteem met adaptieve dempers – biedt een groot bereik tussen comfortabel reizen en een sportieve afstelling. Het maakt tevens niveauregeling mogelijk. Het systeem kent verschillende afstellingen voor de verschillende modellen. In de veerpoten aan de voorzijde omhullen de luchtveren de schokdempers. Deze twee componenten zijn in de achterwielophanging naast elkaar geplaatst. Bij de Audi A8 zijn de veerpoten van de luchtvering opgenomen in de achterwielophanging. De centrale onderstelbesturingsunit (‘electronic chassis platform’) stuurt de schokdempers voor elk wiel afzonderlijk aan volgens cycli die enkele milliseconden duren – afhankelijk van de staat van het wegdek, de rijstijl van de bestuurder en de rijmodus die via het Audi drive select-systeem is gekozen. Solenoïde demperkleppen passen de volumestroom van de hydraulische vloeistof aan. De inbouwrichting van de compressor en het aantal drukreservoirs verschilt per model. Bij de Audi Q7 wordt bijvoorbeeld een luchtvolume van 10,1 liter verdeeld over twee reservoirs, terwijl in de Audi Q5 7,2 liter lucht in één drukreservoir wordt ondergebracht.

In de Audi A6 vult de compressor één drukreservoir met 4,3 liter lucht. De adaptive air suspension regelt de onderstelhoogte op verschillende niveaus, afhankelijk van de gereden snelheid en de voorkeuren van de bestuurder. Bij de Audi Q5 bijvoorbeeld verlaagt de adaptive air suspension de carrosserie met 22 mm in vergelijking met de stalen vering. Het systeem zorgt in elke rijsituatie voor een optimale carrosseriepositie. In de modi ‘lift’ en ‘offroad’ van Audi drive select (tot een snelheid van 35 km/h) wordt de carrosserie met 45 mm verhoogd ten opzichte van het standaardniveau; in de modus ‘allroad’ (tot een snelheid van 80 km/h) is dit nog altijd 25 mm. In de modus ‘dynamic’ is de carrosserie verlaagd met 15 mm. In de andere modi wordt de carrosserie verlaagd bij een snelheid van ca. 120 km/h en hoger. Dit zorgt voor meer rijstabiliteit en het verbetert de aerodynamica. Om het in- en uitladen gemakkelijker te maken, kan de achterzijde van de auto met 55 mm worden verlaagd door op een knop in de bagageruimte te drukken.

download
Adaptive Air Suspension Audi Q5