Leusden,
11
maart
2016
|
14:16
Europe/Amsterdam

Unieke rolstabilisatie maakt Audi SQ7 TDI sportiever en milieuvriendelijker

De Audi SQ7 TDI is de eerste auto die optioneel kan worden uitgerust met elektromechanische rolstabilisatie. Dit zorgt niet alleen voor een strakkere wegligging in bochten, maar levert ook extra comfort op én maakt de auto efficiënter.

Achterin de Audi SQ7 TDI is een lichte 0,47 kWh lithium-ion 48 Volt accu geplaatst. Die levert de kracht voor de elektrisch aangedreven compressor, die ervoor zorgt dat de V8 dieselmotor geen turbogat meer heeft. Daarnaast levert de accu ook de energie om de wegligging van de SQ7 TDI te beïnvloeden. Als de auto wordt besteld met de optionele elektromechanische rolstabilisatie, krijgt hij twee elektromotoren in de ophanging: één voor en één achter.

Het beste van twee werelden
“Het systeem weegt 21,3 kg meer dan de standaard ophanging”, legt Dr. Albert Slecht, de ontwikkelingsbaas van de nieuwe rolstabilisatie uit. “Naast dat het systeem zorgt voor een strakker weggedrag, als de elektromotoren maximaal werken, zijn de motoren ook los te koppelen voor een zeer comfortabel weggedrag. Zo krijg je het beste van twee werelden.”

De ophanging heeft nog een speciaal kunstje: het kan de 48 Volt accu opladen. “Op ruw wegdek kan hij zo’n 3 kW regenereren, die daarna meteen weer gebruikt kan worden als je een bocht sportief wilt nemen. Je bespaart er bovendien zo’n 2 tot 3 gram CO2 mee.” Naast milieubewust is het systeem ook onderhoudsvriendelijk. “Het heeft geen onderhoud nodig, zoals een hydraulisch systeem. Er komt geen druppel olie bij kijken.”