Leusden,
25
april
2016
|
17:43
Europe/Amsterdam

Sportief duo: Audi TT RS Coupé en Roadster

  • 294 kW/400 pk, 60 pk meer dan voorganger
  • OLED-lichtunits in 3D-design, primeur in serieproductie-Audi
  • Verkoopstart dit najaar

Met de Audi TT RS introduceert Audi de krachtigste TT ooit. De nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbomotor levert een vermogen van 400 pk en produceert een onmiskenbaar geluid. De Coupé en Roadster beleven hun werelddebuut tijdens de Beijing Motor Show.

De gestroomlijnde carrosserie van de Audi TT RS bevat tal van verwijzingen naar de kracht die eronder schuilgaat. Voorbeelden zijn de gespierde voorzijde, grote luchtinlaten, lage voorspoiler en vaste achterspoiler. Dit is niet alleen uiterlijk vertoon, want de nieuwe aluminium 2.5-liter TFSI vijfcilinder turbo levert een vermogen van 294 kW/400 pk, 60 pk meer dan het voorgaande model. Het koppel dat aan de voor- en achterwielen wordt afgegeven via de quattro permanente vierwielaandrijving, is minstens zo indrukwekkend: 480 Newtonmeter tussen 1.700 en 5.850 tpm. Daarbij zorgt traction control ervoor dat het vermogen optimaal wordt verdeeld voor een maximale acceleratie met minimaal gripverlies.

Snelst accelererende TT’s ooit
Het resultaat: de Coupé sprint in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de Roadster heeft daar 3,9 seconden voor nodig. Daarmee zijn dit de snelst accelererende TT’s ooit. Het indrukwekkende vermogen gaat vergezeld van het kenmerkende vijfcilindergeluid, dat elke liefhebber van sportieve auto’s als muziek in de oren klinkt. De sound is afkomstig uit een RS-uitlaatsysteem met twee grote ovale eindpijpen. Andere opvallende features zijn aan de achterzijde de nieuwe OLED-lichtunits in 3D-design, die voor het eerst op een in serieproductie gebouwde Audi zijn te vinden.

Een dergelijk hoog vermogen vraagt om een passende onderstelafstemming. Met een hoogte van slechts 1,34 meter heeft de Audi TT RS een laag zwaartepunt en is hij zowel lichtvoetig als stabiel in bochten. De directe stuuroverbrenging geeft de bestuurder het gevoel dat hij één is met de weg. Hoe fanatiek de bestuurder ook aan het prettig in de hand liggende sportstuur draait, de laag geplaatste sportstoel met geprononceerde wangen houdt hem goed op zijn plek. In de Roadster kan met een druk op de knop open-air rijplezier worden gerealiseerd. Het dak van de auto kan tot een snelheid van 50 km/u worden geopend.

Geïnspireerd op de autosport
Het interieur van de Audi TT RS oogt sportief, met aluminium of koolstofvezel sierdelen en RS-logo’s. Net als bij de Audi R8 kan de bestuurder de motor direct vanaf het stuurwiel starten – een feature waarvoor inspiratie is opgedaan bij de autosport. Met behulp van extra satellietknoppen kan het karakter van de TT RS worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren aan de hand van vier rijmodi, van comfortabel tot extra dynamisch.

De instrumenten zijn volledig gericht op de bestuurder. De volledig digitale Audi virtual cockpit met zijn 12,3 inch grote scherm toont alle belangrijke gegevens – van de gereden snelheid tot het toerental van de motor en aanwijzingen van het navigatiesysteem. En dat is nog niet alles: een speciaal RS-scherm toont informatie met betrekking tot de bandenspanning, het koppel en de g-krachten. Als het maximale toerental wordt bereikt, geeft een schakelindicator het advies om op te schakelen met de paddle aan het stuurwiel of de pook. Hiervoor dient de handmatige modus te zijn ingeschakeld voor de transmissie met dubbele koppeling, die sportieve korte overbrengingen heeft in de lagere versnellingen.

De verkoop van de Audi TT RS Coupé en Audi TT RS Roadster start dit najaar.

Downloads
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws