Leusden,
03
maart
2016
|
17:07
Europe/Amsterdam

Positieve resultaten en nieuw omzetrecord voor Audi

  • € 4,8 miljard winst, winstmarge van 8,3 procent
  • Audi investeert dit jaar meer dan € 3 miljard
  • Ruim twintig nieuwe en vernieuwde modelvarianten van Audi in 2016

Audi AG heeft vandaag de financiële resultaten over 2015 bekendgemaakt. Het Duitse premiummerk verkocht afgelopen jaar een recordaantal van 1.803.246 auto’s (+3,6%) en realiseerde een recordomzet van € 58,4 miljard (+8,6%). De winst bedroeg € 4,8 miljard (€ 5,1 miljard vóór bijzondere posten), wat een winstmarge van 8,3 procent betekent. Daarmee bleef Audi binnen het gestelde doel van 8 tot 10 procent, ondanks de uitdagende omstandigheden waarvoor het merk zich gesteld zag.

Ondanks de grote investeringen voor de uitbreiding van de internationale productie en in nieuwe modellen en technologieën, bleef de winst van Audi over 2015 op hetzelfde hoge niveau als het jaar ervoor. Dit jaar blijft Audi vasthouden aan het hoge tempo waarin het innoveert, en investeert het merk in 2016 meer dan € 3 miljard euro. Met de Audi Q2, die deze week op de Internationale Autosalon van Genève zijn wereldprimeur beleefde, debuteert Audi in 2016 in een nieuw marktsegment en krijgt het succes van de Q-familie een vervolg. Bovendien opent het merk met de vier ringen dit jaar een nieuwe fabriek in Mexico voor de productie van de Audi Q5. Tegelijkertijd werkt Audi aan tal van ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie en digitalisatie, waarvoor alleen in Duitsland al zo’n 1.200 specialisten worden aangetrokken.

Investeren in de mobiliteit van morgen
Tijdens de Annual Press Conference, die vandaag op het hoofdkantoor van Audi in het Duitse Ingolstadt plaatsvond, verklaarde Rupert Stadler, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG: “We hebben een jaar vol uitdagingen succesvol afgesloten en werken hard aan onze toekomst. In 2016 investeren we ruim € 3 miljard in de mobiliteit van morgen. Bovendien introduceren we dit jaar meer dan twintig nieuwe of vernieuwde modelvarianten, waarmee we nieuwe klanten naar ons merk hopen te trekken en onze wereldwijde groei ook dit jaar willen continueren.”

In 2016 verwacht Audi AG opnieuw een lichte verkooptoename. Naast de groei in volume zullen ook de verdere optimalisatie in processen en kosten een positieve invloed hebben op de financiële prestaties van de onderneming. Hoge kosten voor toekomstige baten – zoals ontwikkelingskosten voor revolutionaire technologieën en de vernieuwing en uitbreiding van het modelaanbod – zullen initieel een negatief effect op de resultaten hebben. Een vergelijkbare trend zal zich naar verwachting voordoen als gevolg van het grote aantal productvernieuwingen en marktintroducties, en de uitbreiding van het productienetwerk. Desondanks verwacht Audi AG ook in het financiële jaar 2016 een winstmarge op de verkopen tussen de acht en tien procent.

“We hebben een jaar vol uitdagingen succesvol afgesloten en werken hard aan onze toekomst. In 2016 investeren we ruim € 3 miljard in de mobiliteit van morgen.”
Rupert Stadler, CEO van Audi AG