Leusden,
30
oktober
2018
|
13:04
Europe/Amsterdam

Nieuwe batterijen uit oude materialen

Nieuwe batterijen uit oude materialen

  • Audi en Umicore werken aan ‘closed-loop’-batterijrecycling
  • Ruim 95 procent van batterijonderdelen zijn recyclebaar
  • Materialen kunnen worden opgeslagen in een grondstofbank
Samenvatting

Audi en Umicore hebben hun eerste mijlpaal bereikt. De partners ontwikkelen samen batterijonderdelen die keer op keer hergebruikt kunnen worden. Ze hebben nu de eerste fase van dat project succesvol afgerond.

De samenwerking tussen Audi en Umicore ging vorig jaar juni van start, maar daarvoor had de autofabrikant de batterijen van de A3 e-tron plug-in hybride al geanalyseerd op recyclebaarheid. Samen met Umicore heeft Audi toen het mogelijke recyclepercentage van batterijcomponenten als kobalt, nikkel en koper onderzocht. Uit laboratoriumtesten bleek dat meer dan 95 procent van die elementen opnieuw gebruikt kan worden.

Closed-loop aanpaak

De partners ontwikkelen nu specifieke recycleconcepten, waarbij de nadruk ligt op een ‘closed-loop’ aanpak. Dat betekent dat waardevolle elementen na hun levenscyclus keer op keer opnieuw gebruikt kunnen worden in nieuwe producten. Audi past dat nu toe op de batterijen in de nieuwe e-tron. Het doel is om inzicht te krijgen in de puurheid van de te hergebruiken materialen, de hoogte van het recyclepercentage en de economische haalbaarheid van zogenoemde grondstofbanken. Daarmee wil Audi de beschikbaarheid van materialen veiligstellen en zorgen voor kortere leveringscycli. “We willen als pionier recyclingprocessen promoten”, zegt Audi-inkoopdirecteur Bernd Martens. “Bovendien dragen wij zo bij aan een verlaging van de CO2-uitstoot in het inkoopproces.”

Het recyclen van batterijen is een belangrijk element van duurzame elektrische mobiliteit. Audi streeft naar een zo milieuvriendelijk mogelijke productiecyclus, van grondstofwinning tot de CO2-neutrale e-tron-fabriek in Brussel en het recyclen van auto-onderdelen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.