30
mei
2014
|
14:00
Europe/Amsterdam

Nederlandse technici met Audi Sport Team Joest naar 24 Uur van Le Mans

Dit jaar geldt er in het FIA World Endurance Championship (WEC), het WK lange-afstandsracen, waarvan de 24 Uur van Le Mans het onbetwiste hoogtepunt is, een nieuw reglement voor de hoogste divisie. In de LMP1-prototypeklasse, waarin fabrieksteams gebruik moeten maken van hybride-technologie, gaat het niet langer alleen om de beste prestatie, maar vooral om efficiëntie. Afhankelijk van de gebruikte motor (diesel of benzine) krijgt elke auto een bepaalde hoeveelheid energie ter beschikking, waarmee de 24 uur moeten worden voltooid. Daarnaast is er sprake van een maximum toegestaan verbruik tijdens de race. Audi, dat in 2006 als eerste fabrikant de race in Le Mans won met een dieselmotor, heeft hierbij opnieuw gekozen voor een V6-TDI-krachtbron met turbocompressor. Naast de toebedeelde fossiele brandstof kunnen de Audi-coureurs in iedere ronde tijdelijk ook gebruik maken van extra elektrische energie die wordt opgeslagen tijdens het remmen. Deze wordt afgegeven aan de voorwielen, zodat er in combinatie met de aandrijving van de achterwielen door de TDI-motor sprake is van vierwielaandrijving, waarmee Audi in de vorm van de ‘quattro’-technologie al ruim drie decennia lang succesvol is in de autosport.



Laserlicht voor beter zicht in het donker

Efficiëntie is echter niet het enige aspect waarmee Audi in Le Mans op jacht gaat naar de dertiende overwinning. Ook is er volop aandacht besteed om het rijden voor de coureurs veiliger te maken. Zo zijn de Audi R18 e-tron quattro’s voor dit jaar voorzien van koplampen met lasertechnologie. Hierdoor wordt het zicht in het donker aanmerkelijk verbeterd. Net als andere technologieën die in de afgelopen jaren in Le Mans werden getest, zal ook het laserlicht binnen afzienbare tijd zijn weg vinden naar de serieproductie bij Audi.



Drie Audi’s aan de start

In totaal brengt Audi dit jaar drie R18 e-tron quattro’s aan de start tijdens de 24 Uur van Le Mans. In de auto met het startnummer 1 rijden de Deense negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen, de Fransman Loïc Duval en de Braziliaan Lucas di Grassi. De Zwitser Marcel Fässler, de Duitser André Lotterer en de Fransman Benoît Tréluyer komen uit met het startnummer 2. Deze twee teams rijden ook het volledige seizoen in het FIA WEC. Voor Le Mans is er een extra Audi, rijdend onder het startnummer 3 met de coureurs Oliver Jarvis uit Groot-Brittannië, Marco Bonanomi uit Italië en Filipe Albuquerque uit Portugal. Ter voorbereiding op de 24 Uur in Le Mans nam de derde Audi begin mei ook al deel aan de zes-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen.



Vijf Nederlandse technici bij het Audi Sport Team Joest

Voor het Audi Sport Team Joest, dat sinds 1999 als fabrieksteam de inzet van de Audi-prototypes tijdens de lange-afstandsraces verzorgt, komen ook dit jaar weer Nederlandse technici in actie. Met Erwin Houbraken uit het Noord-Brabantse Zeeland, Louis in de Rijp en Nico Kunzler uit Venray, Arno Spaans uit Hedel en Johan Versteegt uit Zwolle zijn er in totaal vijf Nederlanders voor het Audi Sport Team Joest actief. Daarbij werkt Versteegt aan de auto met het startnummer 1 van Kristensen/Duval/Di Grassi, Houbraken aan de auto nummer 2 van Fässler/Lotterer/Tréluyer en zijn In de Rijp, Kunzler en Spaans ingedeeld voor de auto nummer 3 van Jarvis/Bonanomi/Albuquerque.



Sinds eind februari bijna dag en nacht bezig

“De eerste werkzaamheden dit jaar vonden eind februari plaats en sindsdien zijn we met alle tests en de eerste race in Spa bijna dag en nacht met het project bezig”, zegt Louis in de Rijp, die met zijn onderneming Linder Racing de detachering van de Nederlandse technici bij het Audi Sport Team Joest initieerde. “We doen dit inmiddels al een aantal jaren zo en het team Joest is tevreden met deze mogelijkheid om gekwalificeerde technici op freelancebasis in te zetten.” Aanstaande vrijdag vertrekken de technici naar Le Mans, waar op zondag 1 juni de officiële testdag plaatsvindt. Omdat het circuit grotendeels uit openbare wegen bestaat, is de testdag de enige mogelijkheid buiten de week van de race om met de wedstrijdauto’s op het 13,6 kilometer lange parcours te rijden.



Mooie strijd verwacht

“Dit jaar wordt het een mooie strijd in de LMP1-klasse tussen Audi, Toyota en Porsche”, verwacht Louis in de Rijp. “De verwachtingen zijn hooggespannen, iedereen kijkt erg uit naar de race. Na de testdag worden de auto’s helemaal nagekeken en voor de race voorbereid. Dan kunnen we woensdag als alles goed is naar huis voor een paar dagen rust, en dan gaan we op zondag weer terug naar Le Mans voor de week van de race. Heel intensief, maar ook heel erg mooi. En hopelijk met een goed resultaat voor Audi!”