Leusden,
21
maart
2017
|
10:44
Europe/Amsterdam

Maximale sportiviteit mét vijfcilinder sound: Audi RS 3 Sportback en RS 3 Limousine

  • Meervoudig onderscheiden 2.5 TFSI vijfcilinder met 294 kW/400 pk
  • Topprestaties in combinatie met een unieke sound
  • Pure sportiviteit: quattro met variabele aandrijfkrachtverdeling

Met een vermogen van 294 kW/400 pk, een acceleratie van 0-100 km/u in 4,1 seconden en een (optionele) topsnelheid van 280 km/u tekenen de nieuwe Audi RS 3 Sportback en Audi RS 3 Limousine voor pure prestaties. De bonus daarbij is de unieke vijfcilinder sound.

Audi’s nieuwe RS 3-modellen maken gebruik van ’s werelds krachtigste vijfcilinder productiemotor: de 2.5 TFSI met dubbele inspuiting. Met een vermogen van 294 kW/400 pk is hij nog eens 33 pk krachtiger dan zijn voorganger, aangevuld met een maximaal koppel van 480 Nm tussen 1.700 en 5.850 tpm. De 2.5 TFSI, meervoudig ‘Engine of the Year, is 26 kg lichter dan zijn voorganger. Dit komt vooral doordat het carter nu van aluminium is. Daarmee weegt de Audi RS 3 Sportback 1.510 kg, en de Limousine 1.515 kg.

Dankzij een gunstige gewichts-/vermogensverhouding (RS 3 Sportback: 3,78 kg/pk) klokt de ‘hot hatch’ bijzondere prestaties: een acceleratie van 0-100 km/u in 4,1 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u, op verzoek te verhogen tot 280 km/u. Volgens de NEDC bedraagt het gemiddelde verbruik van de Audi RS 3 Sportback 8,3 l/100 km (CO2: 189 g/km). De kenmerkende vijfcilindersound komt onder meer op het conto van de 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde. Via het Audi drive select kan de bestuurder kiezen voor een nog intenser geluid.

Sportiviteit tot in detail
Uiteraard worden de nieuwe RS 3-modellen standaard geleverd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling, launch control en quattro vierwielaandrijving. De elektrohydraulisch bediende lamellenkoppeling verdeelt de aandrijfkracht variabel over de voor- en achteras. Naarmate de rijstijl sportiever wordt, gaat een groter percentage van het koppel naar de achterwielen. Via Audi drive select zijn de settings van quattro en de motor, evenals de aansturing van de S tronic, uitlaatkleppen en het optionele RS sportonderstel met adaptieve demping naar eigen wens in te stellen. Ook kan de bestuurder kiezen voor de comfort-, auto en dynamic-modus. Het speciaal op de RS-modellen afgestemde ESC stabilisatiesysteem met aandrijfkrachtverdeling per wiel en speciale sportmodus geeft het sportieve rijgedrag de finishing touch. Ook de elektromechanische progressive steering, de vier-link achteras en het met 25 mm verlaagde sportonderstel dragen bij aan een optimale combinatie van sportiviteit en stabiliteit. En ook hier tellen de details. Vergeleken met andere A3-modellen uit de reeks hebben de RS 3-versies een grotere spoorbreedte vóór (+ 20 mm) en ruimer bemeten wielkasten. 19 inch lichtmetalen velgen met 235/35 -banden en geperforeerde 370 mm remschijven zijn standaard. Als optie zijn koolstofkeramische remschijven vóór verkrijgbaar. Achter hebben de remschijven een diameter van 310 mm.

Op het eerste gezicht…
Door opvallende details als het quattro-logo onderin de grille, de LED-koplampen (Matrix LED als optie), de nieuwe blade in de voorbumper en de brede wielkasten zijn de nieuwe Audi RS 3-modellen direct herkenbaar als topsporters. Blikvangers aan de achterzijde zijn de RS dakspoiler voor de RS 3 Sportback, RS-spoiler op de kofferklep (RS 3 Limousine), diffuser en grote ovale uitlaatpijpen van het RS sportuitlaatsysteem.

Interieur: uitgesproken sportief
Het interieur trekt de sportieve lijn door met onder meer sportstoelen, die met zwart fijnnappa leder zijn bekleed (RS sportstoelen met in ruitpatroon gestikt leder tegen meerprijs). In het aan de onderzijde afgevlakte sportstuur zijn bedieningsknoppen voor het infotainmentsysteem geïntegreerd. De middenconsole biedt plaats aan het centrale bedieningselement: een ronde draai-/drukknop, die optioneel van een touchpad is te voorzien. Ook de details zijn sportief. Zo hebben de ronde instrumenten witte wijzerplaten en rode wijzers en in het bestuurdersinformatiesysteem zijn een laptimer, turbodrukmeter en olietemperatuurmeter geïntegreerd. Als optie is de Audi virtual cockpit leverbaar. Voor de RS 3-modellen is in dit grote (12,3 inch) digitale instrumentenpaneel een speciaal RS-scherm geïntegreerd. De focus ligt dan op de toerenteller. Deze modus verschaft ook informatie over bandenspanning, koppel en G-krachten. En als voor de S tronic de handschakelmodus is geselecteerd, geeft de Audi virtual cockpit een schakelindicatie bij het maximale toerental.

Hightech, online infotainment
In de nieuwe RS 3-modellen gebruikt Audi LTE-technologie voor snelle online verbindingen. Hiermee komen alle online Audi connect-diensten onder handbereik. De Audi MMI connect app verbindt de auto met de smartphone van de eigenaar en zorgt zo voor extra gebruiksgemak. Met de Wi-Fi-hotspot kunnen inzittenden online gaan met hun smartphone of tablet. Ook de Audi smartphone interface voor Android en iOS is inbegrepen. De handige Audi phone box verbindt de smartphone draadloos met de antenne van de auto voor een perfecte ontvangst. Tegelijkertijd wordt de telefoon draadloos opgeladen. Niet alleen de vijfcilinder motor zorgt voor een indrukwekkende sound, ook het 705-Watt Bang & Olufsen sound system met 14 speakers zorgt voor een unieke geluidservaring.

In de Audi RS 3 Sportback & Limousine zijn drie nieuwe assistentiesystemen leverbaar. De fileassistent kan in veel situaties de besturing tijdelijk overnemen en emergency assist kan in noodsituaties autonoom een noodstop (tot stilstand) uitvoeren. Cross traffic assist houdt bij achteruitrijden de onmiddellijke omgeving achter de auto in de gaten.

De prijzen van de Audi RS 3 Sportback en Audi RS 3 Limousine worden dit voorjaar vrijgegeven, vanaf dat moment zijn beide modellen ook te bestellen. De levering start in augustus.

Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Downloads
Laatste nieuws