Leusden,
17
februari
2017
|
14:53
Europe/Amsterdam

Audi wint prijs voor bestuurderloos autotransport

  • VDA Logistik Award voor geautomatiseerd transportsysteem
  • Parkeerrobots vervoeren autonoom 2.000 auto’s per dag
  • Kerntechnologie van de Smart Factory

Audi heeft een prijs gewonnen voor pionierswerk: met het bestuurderloze transportsysteem FTS Ray dat voor autotransport wordt gebruikt, heeft Audi de Logistik Award 2017 van het Verband der Automobilindustrie (VDA) gewonnen. Het autonoom werkende systeem wordt sinds het begin van het jaar ingezet in de fabriek te Ingolstadt. Parkeerrobots vervoeren maximaal 2.000 auto’s per dag voor het transport per trein. In de auto-industrie is deze toepassing uniek.

“Bestuurderloze transportsystemen zijn een kerntechnologie van de Smart Factory”, zegt prof. dr. Hubert Waltl, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productie en logistiek bij Audi. “Met hun flexibele navigatie laten ze het transport van auto’s efficiënter verlopen. FTS Ray wordt in de fabriek in Ingolstadt al enige tijd in de praktijk toegepast. We zullen dit concept ook inzetten in andere processen en op andere locaties.” VDA-voorzitter Matthias Wissmann benadrukt dat de auto-industrie bijzonder gebaat is bij dit soort innovatieve oplossingen. “De digitalisering en verweving van de productie, of beter gezegd van de complete waardeketen, vormt de grootste uitdaging voor de auto-industrie. Dit soort concepten laten zien dat de Duitse auto-industrie ook in dit opzicht toonaangevend is.”

Autonoom controlesysteem
In de Audi-fabriek in Ingolstadt worden op dit moment twaalf parkeerrobots ingezet. Deze robots transporteren de geproduceerde Audi-modellen zelfstandig naar het treinbeladingsplatform.

Daarbij neemt een circa zes meter lange en drie meter brede robot met behulp van lasersensoren de positie en de maten van een auto op, om zich daar op aan te passen. Vervolgens wordt de auto tot een hoogte van maximaal tien centimeter opgetild. Een centraal autonoom controlesysteem geeft een plek door aan de robot waar hij de auto via de kortste weg kan neerzetten. Zodra er voldoende auto’s klaarstaan om naar een bepaalde bestemming te worden getransporteerd, stelt de robot zichzelf in op het beladen van de treinwagons.

24 uur per dag
Op deze manier nemen de bestuurderloze transportsystemen maximaal 8.000 rijbewegingen per dag voor hun rekening, waarbij ze een afstand van circa 500 kilometer afleggen. Zelfs hun accu’s worden automatisch gewisseld: als het laadniveau te laag wordt, gaat de robot automatisch richting een volledig geautomatiseerd wisselstation, waarna een specifiek hiervoor ontwikkelde robot de accu binnen een paar minuten vervangt. 24 uur per dag doet het systeem op betrouwbare wijze zijn werk – ook op een open parkeerdek en bij buitentemperaturen tot -20 graden Celsius. Dit zorgt zodoende ook voor meer efficiency en ergonomie voor de medewerkers: ze hoeven aanzienlijk minder ver te lopen en ze worden minder vaak blootgesteld aan extreme weersomstandigheden.

Continue doorontwikkeling
Het bestuurderloze transportsysteem FTS Ray is samen met specialist Serva Transport Systems uit het Duitse Grabenstätt aan de Chiemsee ontwikkeld. De parkeerrobots worden continu doorontwikkeld, bijvoorbeeld op het gebied van weersbestendigheid. Nog in het eerste kwartaal van dit jaar zullen bij het treinstation van Audi in totaal 18 parkeerrobots op een oppervlakte van 20.000 vierkante meter auto’s klaarzetten voor transport. Andere toepassingsmogelijkheden zijn reeds in kaart gebracht.