Leusden,
03
november
2017
|
18:15
Europe/Amsterdam

Audi laat studenten autonoom rijden in schaal 1:8

  • Acht studententeams racen met autonoom rijdende schaalmodellen
  • Audi Q2 in schaal 1:8 met nieuwe sensortechniek
  • Artificial Intelligence maakt deel uit van het wedstrijdelement

Studententeams van acht Duitse universiteiten nemen het op 15 en 16 november tegen elkaar op in de Audi Autonomous Driving Cup 2017. Audi organiseert deze wedstrijd met elektrische hightech miniatuurversies van de Audi Q2 (schaal 1:8), in het museum van het Audi Forum in Ingolstadt. Het winnende team ontvangt een geldprijs van tienduizend euro.

Autonoom rijden beperkt zich bij Audi niet alleen tot echte auto’s. Sinds 2015 organiseert het merk de Audi Autonomous Driving Cup waarbij studententeams het met autonoom rijdende miniatuurmodellen tegen elkaar opnemen. Dit jaar komen de deelnemers van universiteiten in Augsburg, Bremen, Erlangen-Nürnberg, Freiburg, Ingolstadt, Ilmenau, Leipzig en Offenburg. Audi richt zich met de wedstrijd op jong talent uit de disciplines robotics, datawetenschap, software architectuur, artificial intelligence en cloud computing.

Elektrische automodellen
In deze editie van de wedstrijd staan hightech, elektrisch aangedreven automodellen centraal die uitgerust zijn met ultrasound sensoren, 3D-camera, achteruitrijcamera en een NVIDIA grafische kaart. “De manier waarop de sensoren op de voertuigen zijn geplaatst is in wezen hetzelfde als bij een normaal voertuig,” vertelt Software Development Tools and Methods Florian Knabl van Audi. Het is de bedoeling dat de schaalmodellen obstructies uit de weg gaan, zonder ongelukken te maken kruisingen oversteken door met andere voertuigen te 'praten' en een andere miniatuurauto op veilige afstand volgen. Een van de wedstrijdelementen is het gebruiken van intelligente algoritmes om moeilijke verkeerssituaties te kunnen begrijpen. Hiertoe behoort het detecteren van ‘voetgangers’ en hun intentie om over te steken. Ook moeten de miniatuur Q2’s verkeersborden herkennen en daarop reageren.

De hoofdsensor voor de hightech-modellen is een groothoekcamera met een groter detectiebereik. De 3D frontcamera komt overeen met een laserscanner die ook wordt toegepast in de nieuwe Audi A8. De camera aan de achterzijde maakt nog preciezere manoeuvres mogelijk om te keren. Dit wordt aangevuld met tien ultrasound sensoren: vijf voor, drie achter en een aan elke kant.

Wedstrijdelementen
De Audi Autonome Driving Cup 2017 bestaat uit drie wedstrijdelementen. In het eerste deel moeten de miniatuurauto’s een aantal rij-taken uitvoeren. In het tweede deel geven de studententeams een presentatie over hun technische ontwikkelingen. In het derde deel worden de teams uitgedaagd om op zo’n creatief mogelijke wijze gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

De Autonomous Driving Cup is door Audi in het leven geroepen om studenten voor dit onderwerp te enthousiasmeren. Hiermee wordt vooral gestuurd op een frisse blik op de uitdagingen die erbij komen kijken en het lef om te innoveren. Door de sterke focus op het autonoom rijden bij Audi, is het merk op zoek naar technici die out-of-the-box durven denken. Bij de Audi Autonomous Driving Cup leggen de studenten hun eerste contacten met Audi als potentiële werkgever. Zij krijgen toegangsmogelijkheden aangeboden, bijvoorbeeld door middel van stages, doctoraat- of traineeprogramma's.

Meer informatie is te vinden op de website www.audi-autonomous-driving-cup.com