Leusden,
13
september
2016

Audi gaat samenwerking aan met grootste techbedrijven van China

  • Audi richt zich met Alibaba, Baidu en Tencent op de gedigitaliseerde auto van de toekomst
  • China ontwikkelt zich als een van de leidende landen op het gebied van digitale technologie

Audi en de Chinese joint venture FAW-Volkswagen gaan nauw samenwerken met de drie grootste e-commercebedrijven van China: Alibaba, Baidu en Tencent. Het doel van de samenwerking is om meer digitale diensten aan te kunnen bieden in China, de grootste automarkt ter wereld. De nieuwe partners gaan onder meer samenwerken op het gebied van data-analyse, intelligente transportsystemen in stedelijke gebieden en nieuwe toepassingen voor de connected auto’s van de toekomst.

Audi is al jaren het meest populaire premiummerk in China. Mede om die reden is het grootste R&D-centrum buiten Duitsland juist in Peking gevestigd. Dit ontwikkelingscentrum in de Chinese hoofdstad is een honderd procent dochter van Audi AG en richt zich met name op nieuwe technologieën zoals connected car systemen, piloted driving, alternatieve aandrijfvormen en digitale diensten. China ontwikkelt zich tot één van de leidende landen als het gaat om innovatieve digitale technologie.

Van Alibaba tot WeChat
Audi werkte al eerder samen met grote Chinese techbedrijven. Zo integreerde Audi in samenwerking met Alibaba dynamische routebegeleiding met realtime verkeersinformatie in de MMI-systemen. Ook was Audi het eerste premiummerk dat in China 3D kaarten in hoge resolutie kon aanbieden. Van de voorgenomen samenwerking tussen Audi en de Chinese techbedrijven is veel te verwachten. Zo start Audi met de Chinese zoekgigant Baidu al vanaf volgend jaar met Baidu Carlife voor de modellen voor de thuismarkt. Met het Chinese technologiebedrijf Tencent gaat Audi WeChat MyCar-diensten integreren in zijn modellen. Met die diensten worden onder meer informatie over de locatie en muziek gedeeld. WeChat is de grootste communicatie-app van Azië met zo’n 700 miljoen actieve gebruikers.

De ondertekening van de intentieverklaring gebeurde afgelopen weekend tijdens de Audi Brand Summit die nog tot 27 september in Shanghai plaatsvindt. Audi geeft media, dealers, klanten en fans tijdens het event de mogelijkheid om een kijkje te nemen in het verleden, heden én de toekomst van het merk.

Downloads
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws