Leusden,
14
september
2015
|
21:12
Europe/Amsterdam

Audi e-tron quattro concept: elektrisch rijplezier zonder compromissen

  • Actieradius van ruim 500 km
  • Krachtige lithium-ion accu ook inductief te laden
  • Drie elektromotoren voor permanente vierwielaandrijving

Op de autotentoonstelling van Frankfurt laat Audi de e-tron quattro concept zien, een voorproefje van de volledig elektrisch aangedreven sportief-luxe SUV die het merk begin 2018 lanceert.

De Audi e-tron quattro concept heeft drie elektromotoren: één voor de aandrijving van de voorwielen en één voor elk achterwiel. Het totale vermogen bedraagt 320 kW. In boost-modus is kortstondig zelfs 370 kW en 800 Nm aan koppel beschikbaar. Het studiemodel sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/u.

Lithium-ion accu in de bodem
De e-tron quattro concept heeft een grote lithium-ion accu met een capaciteit van 95 kWh. Daarmee is een actieradius van ruim 500 km mogelijk. De batterij is ondergebracht in de vloer van de auto. Dankzij het Combined Charging System (CCS) is opladen zowel met wissel- als met gelijkstroom mogelijk. Bij een 150 kW gelijkstroom-laadpunt duurt het volledig opladen van de accu circa 50 minuten. Het studiemodel is ook uitgerust met Audi Wireless Charging, de technologie die inductief (draadloos) opladen mogelijk maakt. Om de accu op te laden, volstaat het om de auto via het automatische parkeersysteem de juiste positie boven een laadplaat te laten innemen. In het dak van de e-tron quattro bevinden zich zonnepanelen. Deze laden de accu op zonnige dagen bij.

Slim samenspel
Het concept met drie elektromotoren maakt het studiemodel tot een quattro – alle vier wielen worden aangedreven. Een slim managementsysteem zorgt onder alle omstandigheden voor de juiste aandrijfvorm. De bestuurder kan zelf de mate van energieterugwinning (recuperatie) bepalen door de keuze van het rijprogramma via Audi drive select. Bij sportief rijden verdeelt de Torque Control Manager de aandrijfkracht actief over de achterwielen.

Luchtvering en vierwielbesturing
De e-tron quattro concept heeft adaptieve luchtvering. Dit systeem zorgt er automatisch voor dat de carrosserie bij hoge snelheden dichter bij het wegdek komt te staan. Dit vermindert de luchtweerstand – goed voor de prestaties en het verbruik. Het vierwielbesturingssysteem combineert dynamische besturing vóór met een apart stuursysteem voor de achterwielen. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen mee of tegen. Dit maakt de auto makkelijker te manoeuvreren bij lage snelheden en het verbetert de rijeigenschappen bij hoge(re) snelheden.

Een stroomlijn die werkt
De vijfdeurs Audi e-tron quattro concept is 4,88 m lang, 1,93 m breed en slechts 1,54 m hoog. Mede dankzij de coupéachtige daklijn heeft de auto een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, een topwaarde in een segment waarin 0,30 gebruikelijk is. In het studiemodel zijn veel elektrisch bedienbare aerodynamische elementen verwerkt. Deze helpen actief de stroomlijn te verbeteren. In plaats van buitenspiegels heeft het studiemodel camera’s. De gunstige stroomlijn resulteert ook in een uitzonderlijk laag geluidsniveau in het interieur. Uiteraard maakt de e-tron quattro concept gebruik van Matrix laserlicht. Hierbij worden nu OLED-elementen ingezet (OLED: organic light emitting diodes). Ook voor de achterlichten gebruikt Audi OLED’s.

Alle ruimte
De Audi e-tron quattro concept biedt volop ruimte en luxe voor vier personen. De bagageruimte heeft een inhoud van 615 liter. Alle displays in het interieur maken gebruik van OLED-technologie. Het voordeel is dat hiermee vrijwel iedere vorm kan worden gerealiseerd. Zo is de nieuwe Audi virtual cockpit nu curved OLED. De gebogen displays in het voorste gedeelte van de portieren dienen als ‘digitale buitenspiegels’. Uiteraard is er een snelle LTE-internetverbinding aan boord.

Alles voor autonoom rijden
Het studiemodel beschikt over alle technologieën die Audi heeft ontwikkeld voor autonoom rijden: radarsensors, een videocamera, ultrasone sensoren en een laserscanner. Alle data daarvan komt samen in zFAS, het Fahrassistenzsteuergerät. Deze compacte module bevindt zich in de bagageruimte. zFAS is in staat een compleet model van de directe omgeving rond de auto samen te stellen en deze informatie door te geven aan alle (assistentie)systemen die nodig zijn voor autonoom rijden. Deze technologieën zijn bijna klaar voor serieproductie.

Downloads
Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws