Leusden,
18
oktober
2019
|
15:56
Europe/Amsterdam

Audi A8 plug-in hybrid verenigt luxe en efficiency

Audi A8 plug-in hybrid verenigt luxe en efficiency

  • 3.0 TFSI en een elektromotor: systeemvermogen van 330 kW/449 pk, 700 Nm aan trekkracht
  • Puur elektrische actieradius van maximaal 48 kilometer***
  • Slimme laadoplossingen
  • Eind oktober in Nederland te bestellen vanaf € 113.430*
Samenvatting

Audi introduceert elektrificatie in een topklasse limousine met de A8 60 TFSI e quattro. Dankzij geavanceerde plug-in hybridetechnologie kan het topmodel van Audi tot wel 48 kilometer*** volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij rijden. Aanvullend zorgt de combinatie van een 3.0 TFSI turbo-benzinemotor en een elektromotor voor een systeemvermogen van 330 kW/449 pk; een uitstekende combinatie voor indrukwekkende prestaties.

De Audi A8 60 TFSI e quattro is er met een normale en verlengde wielbasis (A8 L). Bij beide gaat een V6 turbo benzinemotor een slim samenspel aan met de elektromotor, die in de achttraps tiptronic-transmissie is geïntegreerd. De elektromotor fungeert tijdens uitrollen en afremmen als dynamo. De energie die daarbij wordt opgewekt, gaat rechtstreeks naar het batterijpakket, dat zich onder de vloer van de bagageruimte bevindt. De opslagcapaciteit van 14,1 kWh maakt een vol-elektrische actieradius van 48 kilometer volgens de WLTP-norm mogelijk (A8 L: 46 km)***. Dit volstaat in veel gevallen voor de dagelijkse woon-werkritten. Het systeemvermogen van de vierwielaangedreven A8 60 TFSI e quattro bedraagt 330 kW/449 pk. Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 tpm.

Wat prestaties en verbruik betreft zijn de Audi A8 60 TFSI e quattro en de verlengde versie gelijk aan elkaar. In boost-modus accelereert de limousine in 4,9 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de WLTP-testcyclus bedraagt 2,5 l/100 km (CO2: 57-61 g/km)**. 

Slimme rijmodi

In de rijstrategie van de A8 60 TFSI e quattro ligt opgesloten dat een zo’n groot mogelijk deel van de ritten elektrisch wordt uitgevoerd en dat de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk wordt beperkt. De Predictive Operating Strategy speelt daarbij een sleutelrol. De auto start altijd in de EV-modus voor elektrisch rijden. Daarnaast zijn er de Hybrid Auto en Hybrid Hold modus. In de eerste stand wordt de lading van de batterij via de vooruitziende rijstrategie optimaal over de route verdeeld. Als het mogelijk is, wordt er elektrisch gereden. In ‘Hold’-modus wordt de batterijlading op het huidige niveau gehouden. Na een lange rit is het zo bijvoorbeeld mogelijk om op de plaats van aankomst volledig elektrisch te rijden, bijvoorbeeld in een milieuzone. De momenten waarbij de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt zijn belangrijk. Hierbij wordt namelijk energie teruggewonnen en daarmee is de elektrische actieradius te optimaliseren. Zo verzorgt de elektromotor circa 90 procent van alle dagelijkse remacties (tot 0,3 G). Bij afremmen is tot 80 kW aan energie terug te winnen. Ook aanwijzingen via de Audi virtual cockpit en het head-up display ondersteunen de bestuurder bij het realiseren van een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Via Audi drive select kiest de bestuurder uit de rijkarakteristieken comfort, efficiency, auto en dynamic.

Volop laadgemak

De Audi A8 60 TFSI e quattro wordt standaard geleverd met een mode 3-laadkabel voor publieke laadpunten en het Audi Charging system compact. Bij een 400 V/16A-aansluiting duurt het circa 2,5 uur om het batterijpakket volledig op te laden. Via een huishoudaansluiting (230 V/10 A) bedraagt de laadtijd voor een lege accu 6,5 uur. De A8 60 TFSI e quattro wordt in Nederland standaard geleverd met de Shuttel-pas, die toegang geeft tot alle handige Shuttle (laad)diensten.

Alles onder handbereik met myAudi app

De myAudi app maakt het op elk moment mogelijk om de laadstatus en resterende elektrische actieradius van de A8 60 TFSI e quattro te raadplegen en om het laadproces te starten. Ook laad- en verbruiksstatistieken zijn in te zien en met de app is tevens het voorverwarmen of -koelen van het interieur te activeren. Voor optimaal comfort worden hierbij ook de verwarmings- en koelfuncties van stuur, stoelen, buitenspiegels en voor- en achterruiten ingezet.

Herkenbaar

De A8 60 TFSI e quattro-modellen zijn te herkennen aan een specifieke lichtsignatuur, zoals die van de 100 procent elektrisch aangedreven e-tron. Zo heeft de dagrijverlichting vijf horizontale elementen op de randen van de luchtinlaten in de voorbumper. Ook de chromen afwerking van die bumper en de deurgrepen draagt bij aan het eigen gezicht. Achter valt de diffuser met chroomaccenten op. Daarbij zijn 19 inch lichtmetalen velgen standaard.

De standaarduitrusting van de A8 60 TFSI e quattro is zeer compleet. Dat neemt niet weg dat er eigen accenten te zetten zijn, bijvoorbeeld via de City- en Tour-pakketten waarin de nieuwste assistentiesystemen zijn gebundeld. Ook voor de verlichting zijn er diverse opties, waaronder HD matrix LED-koplampen met Audi laser licht en OLED-achterlichten. AVAS is standaard. Dit ‘acoustic vehicle alerting system’ waarschuwt voetgangers met geluidssignalen voor de naderende auto.

De Audi A8 60 TFSI e quattro is vanaf eind deze maand te bestellen vanaf € 113.430*. De vanafprijs van de A8 L 60 TFSI e quattro met verlengde wielbasis, die eveneens vanaf dat moment te bestellen is, bedraagt € 116.630*.

Meer weten over de Audi A8 60 TFSI e quattro? Blijf op de hoogte en schrijf je hier in voor de nieuwsbrief.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.

** De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

*** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.