Leusden,
07
juni
2016
|
13:25
Europe/Amsterdam

Allard Kalff gastrijder in Audi Sport TT Cup op Circuit Park Zandvoort

  • Nederlandse coureur en TV-presentator in actie in voorprogramma DTM
  • Audi Sport TT Cup: breed deelnemersveld met hoofdrol voor 228 kW/310 pk sterke Audi TT

Tijdens het raceweekeinde van de Duitse toerwagenserie DTM op Circuit Park Zandvoort (15-17 juli) is ook de Audi Sport TT Cup te gast op het circuit in de duinen. Het is het eerste optreden in Nederland van de spectaculaire merkenraceklasse, die vorig jaar zijn debuut beleefde. Voor de première van de cup in ons land komt Audi met een speciale verrassing: Allard Kalff komt op Zandvoort als gastrijder in actie. Uiteraard wordt zijn deelname gevolgd voor het televisieprogramma RTL Autowereld.

Het Circuit Park Zandvoort neemt in de succesvolle autosporthistorie van Audi een bijzondere plaats in. In 2002 en 2013 werd een Audi-coureur op Zandvoort voortijdig DTM-kampioen en in totaal won Audi sinds 2002 acht DTM-races op het Nederlandse circuit, meer dan welk ander merk dan ook. Het lag dan ook voor de hand dat Audi Circuit Park Zandvoort voor dit seizoen opnam in de kalender van de Audi Sport TT Cup, de meest recente aanwinst in het omvangrijke activiteitenprogramma van Audi Sport.

Gastrijder
Allard Kalff, die in zijn lange loopbaan als coureur en TV-verslaggever al een enorme reeks van verschillende raceauto’s reed, van compacte hatchbacks in merkencups tot Formule 1-bolides, verheugt zich op zijn deelname als gastrijder aan de Audi Sport TT Cup op Zandvoort. “Het is bij Audi traditie dat er naast de reguliere deelnemers ook altijd een paar gastrijders aan de start komen”, vertelt de Zandvoorter. “Zo kwam Audi Nederland bij mij met de vraag of ik interesse zou hebben. Nou, daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken!”

Tijdens een testdag op het complex van Audi Sport in het Zuid-Duitse Neuburg nabij Ingolstadt kon Allard Kalff samen met een aantal andere voor dit seizoen beoogde gastrijders kennismaken met de Audi TT in Cup-uitvoering. “Die dag was ook bedoeld om Marco Werner, instructeur voor de Cup-deelnemers, te laten beoordelen of de gastrijders wel voldoende kwaliteiten in huis hebben om deel te mogen nemen. Bij mij was dat gelukkig geen punt van discussie: toen ik aankwam, begroette Marco Werner me al met een foto van een formulewagenrace uit 1988, waar we samen op het podium stonden! Dat het met mijn race-ervaring wel goed zit, wist hij dus al.”

Voorkennis
Over zijn eerste ervaringen met de wedstrijdauto uit de Audi Sport TT Cup is Kalff bijzonder positief: “Het is een leuke auto om in te rijden. Er zijn wel diverse aspecten die voor deze auto specifiek zijn, zoals de tractiecontrole en het ‘push to pass’-systeem. Daar moet ik nog wel even aan wennen. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik het circuit in Zandvoort ken als mijn broekzak. Daarnaast vind ik het leuk dat ik in de klasse rijd tegen de reguliere deelnemers, allemaal jonge rijders die aan het begin van hun carrière staan, terwijl ik me aan de andere kant van het spectrum bevind. Ik verheug me op een mooi weekeinde!”

Push to pass
In de Audi Sport TT Cup wordt gereden met een speciale wedstrijduitvoering van de Audi TT, voorzien van een 228 kW/310 pk sterke viercilinder turbomotor met directe inspuiting, een S tronic zestraps transmissie met dubbele koppeling en een voor competitiedoeleinden aangepast ABS. Via een zogeheten ‘push to pass’ kunnen de deelnemers tijdens iedere race een aantal keren tijdelijk een beroep doen op meer vermogen: met een druk op de knop is kortstondig 250 kW/340 pk beschikbaar. Dat vergemakkelijkt inhaalmanoeuvres, maar het gebruik van deze mogelijkheid moet natuurlijk goed strategisch gepland worden.