Leusden,
14
juni
2016

24 uur van Le Mans: Audi klaar voor zwaarste race van het jaar

  • Tien jaar TDI bij de 18e deelname van Audi in Le Mans
  • 2016 vs 2006: 46,3% lager brandstofverbruik, wel snellere rondetijden
  • Twee Audi’s R18 met ervaren coureurs aan de start

Komende zaterdag en zondag (18 en 19 juni) staat de 84e editie van de 24 uur van Le Mans op het programma, met aanstaande woensdag en donderdag de trainingen en kwalificatie. Audi gaat voor de 18e keer van start in de Franse lange-afstandsklassieker, die het Duitse merk al 13 keer won. De strijd wordt dit jaar echter naar alle waarschijnlijkheid zwaarder dan ooit tevoren. Audi moet het vanwege het reglement met de geringste hoeveelheid brandstofenergie sinds het debuut in 1999 doen. Toch wordt verwacht dat de nieuwe Audi R18 LM-P1-sportwagen dankzij de uitstekende efficiëntie om de overwinning kan strijden.

“We hebben in de eerste twee races van het FIA WK-lange-afstandsracen van dit jaar al gezien hoe moeilijk het is”, zegt Audi Sport-directeur Dr. Wolfgang Ullrich. Audi-coureurs Lucas di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis wonnen de tweede wedstrijd in het Belgische Spa-Francorchamps, terwijl Di Grassi eerder deze maand tijdens de officiële testdag in Le Mans de snelste tijd van alle deelnemers reed. “Daaruit kun je echter nog geen eenduidige conclusies voor de race in Le Mans trekken”, benadrukt Ullrich. “We hebben groot respect voor de concurrentie.”

Speciaal voor Le Mans koos Audi voor een specifiek aerodynamicapakket dat voor minder luchtweerstand zorgt. Ook de duur van de race is extreem, vier keer zo lang als de andere FIA WEC-wedstrijden. Daarvoor zijn er dan ook dubbele WK-punten te verdienen. Audi heeft de 24 uur van Le Mans al 13 keer gewonnen en is daarmee de op één na succesvolste fabrikant in de historie van de race, die teruggaat tot 1923. De meest recente Audi-overwinning dateert uit 2014, toen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer succesvol waren. De drievoudige winnaars starten dit jaar met de Audi R18 met het startnummer 7, merkgenoten Di Grassi/Duval/Jarvis besturen de Audi met het nummer 8.

Audi maakt als enige fabrikant gebruik van hoog-efficiënte diesel-hybride-aandrijving. In 2006 werd Audi de eerste winnaar in Le Mans met een dieselmotor en sindsdien werd er met de TDI-motor acht keer in Le Mans gewonnen. In 2010 behaalde Audi een nieuw afstandsrecord, dat tot op de dag van vandaag stand houdt. De vooruitgang die in tien jaar TDI-technologie werd bereikt, is indrukwekkend. In 2006 had de Audi R10 TDI een V12 TDI-motor met een cilinderinhoud van 5,5 liter. De huidige R18 maakt gebruik van een vierliter V6 TDI, die 46,3 procent minder brandstof verbruikt, maar de auto wel in staat stelt om snellere rondetijden te rijden.

Naast de aandrijving van de achteras door de verbrandingsmotor en de vooras door het hybridesysteem, heeft Audi ook op het gebied van aerodynamica, lichtgewicht constructie, innovatieve chassisideeën, systeemoplossingen, verlichtingstechnologie en andere detailgebieden veel vooruitgang geboekt. Daarmee blijft de 24-uursrace in Le Mans een perfect laboratorium om nu al de technologieën van morgen te kunnen testen, om ze daarna aan Audi-klanten te kunnen aanbieden.

De 24 uur van Le Mans gaat op zaterdag 18 juni aanstaande om 15.00 uur van start, acteur Brad Pitt valt de eer te beurt om de startvlag te mogen zwaaien. RTL7 en Eurosport zenden nagenoeg de volledige race live uit.

Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Downloads
Laatste nieuws